een poel is in elk geval fantastisch voor leverbot.
uw activiteit lijkt mij geen landbouw.
als niet landbouwer hebt u in landbouwgebied misschien weinig rechten, maar u heeft er ook niks te zoeken.
strikt genomen zijn recreatieve paarden in landbouwgebied zonevreemd.
maar de verpaarding van landbouwgebied is ondertussen here to stay.
net zoals de vertuining.
m.i zijn die poelen romantische en klimatologische archeologie. tegenwoordig zijn er regelmatig lange hete droge periodes. zo'n kletske water is binnen de kortste keren opgedroogd.
en als het toch even duurt voor het opgedroogd is, zullen er een paar honderd canadese ganzen en/of nijlganzen op afkomen, die en passant ook het gras in uw paardenparadijs wel eventjes zullen scheren. nadien kunnen de paarden dan verder helen in een laag welriekende ganzenstront.
Los van dat de informatie die u hier deelt weinig met mijn vraag te maken heeft, is "u heeft er niets te zoeken" wel een erg grove uitspraak. Daarbij ook niet correct. Lijkt me handiger hier eerst even in te verdiepen vooraleer er zomaar foute informatie gestrooid wordt.
Ik citeer even:
"Ook de Raad voor Vergunningsbetwistingen erkent het fokken en kweken van paarden als een zuiver agrarische activiteit. Bovendien is volgens de Raad voor Vergunningsbetwistingen ook een volwaardige en professionele paardenhouderij in beginsel verenigbaar met de agrarische bestemming, zelfs wanneer dit gepaard gaat met een beperkte privé-paardenhouderij. Het bedrijf moet in hoofdzaak gericht zijn op het houden van paarden van derden, en eventueel bijkomend op het africhten, opleiden en/of verhandelen ervan".
"Volgens de rechtspraak van de Raad voor Vergunningsbetwistingen is het niet de aangevraagde infrastructuur die bepaalt of een paardenbedrijf in agrarisch, dan wel recreatiegebied thuishoort. Daarentegen is het hoofdzakelijke doel van het bedrijf en het publiek dan wel privaat karakter ervan belangrijk. Bedrijven die in eerste instantie gericht zijn op het opleren van ruiters, eerder dan op het trainen van paarden, horen niet thuis in agrarisch gebied. Zelfs het mogelijk professioneel karakter van de opleiding, staat in schril contrast met de agrarische toets die door de Raad werd geformuleerd.
Een paardenhouderij of paardenpension onderscheidt zich dus niet per se van een manege wat de infrastructuur betreft, maar wel omwille van het privékarakter. Een pension is enkel toegankelijk voor de eigenaars van de gestalde paarden en de door hen aangestelde derden en is gericht op het trainen van de paarden. Daarentegen wordt een manege voor een ruimer publiek opengesteld en daar ligt de nadruk op het trainen van de ruiter, niet van het paard".
Zoals ik al zei heb ik me hier de afgelopen maanden enorm in verdiept gezien hier nog al wat discussie/onwetendheid over is. Hiervoor heb ik bij de juiste mensen gezeten zoals DLV, landbouw en visserij,... Maargoed, kan hier nog boeken over schrijven maar een beetje off topic.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit een gans gezien heb op paardenweides, dus die conclusie vind ik wat apart. Daarbij ligt er een flink natuurgebied op wat km's van ons met grote vijvers. Vermoed dat die canadese ganzen dit plekje wel verkiezen om hun welriekende ganzenstrond te verspreiden