Erfrecht kinderen

1Paul
Topic Starter

Erfrecht kinderen

#1 , 21 aug 2023 11:25

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin ondertussen vijf jaar gehuwd met gemeenschap van goederen zonder eigendom en met vijf kinderen uit vorige huwelijken die allen het huis uit zijn. Wij hebben een gezamelijke rekening maar wel elks een aparte spaarrekening. Onze vraag is nu of bij overlijden van een van ons de helft van zijn of haar spaargeld verplicht moet verdeeld worden onder de kinderen en maakt het misschien een verschil uit als wij een gezamelijke spaarrekening zouden nemen?
Het zou een hemelsbreed verschil maken indien de overblijvende partner effectief over ons volledige spaargeld zou kunnen blijven beschikken want zo breed hebben wij het niet.
Ik lees hier veel over maar echt duidelijk is dit niet voor ons.

LYNX XX
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2023 11:56

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 21 aug 2023 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2023 12:08

Bijkomende vragen
Is er een huwelijkscontract of willen jullie er een ...ik vermoed van niet want u spreekt van gemeenschap van goederen. Kan zijn dat kinderen van een van de partners de meer eigen familiegebonden zaken wil hebben.
Is er een testament?
Voor de rest zie voorlopig de link van @LYNX XX

Reclame

iota

#4 , 21 aug 2023 12:13

U zou dit kunnen oplossen door een huwelijkscontract met bij voorkeur keuzebeding. Dan kan de langstlevende op het moment van overlijden kiezen welke goederen hij/zij zelf behoudt. Dit is vooral interessant als jullie later toch nog een huis zouden kopen. Het voorkomt dat er 2x erfbelasting op moet worden betaald, eerst door de langstlevende en daarna nog eens door de kinderen. De langstlevende is nl. al goed beschermd door het vruchtgebruik, waardoor hij/zij hoe dan ook in het huis kan blijven wonen.

wanton

#5 , 21 aug 2023 16:44

Er zijn 5 kinderen. Ik veronderstel dat die niet allen dezelfde ouders hebben. In dat geval : de kinderen erven enkel van hun eigen ouder.
Bij overlijden wordt eerst bepaald wat van wie is : wat die persoon had voor dit huwelijk blijft van die persoon, aangevuld met de helft van de gemeenschap.
Bij huwelijkscontract, al dan niet keuzebeding, moet hier steeds mee rekening gehouden worden.
De partners kunnen wel een testament opmaken waarbij ieder een deel afstaat aan de partner : tot 50.000 euro zonder erfbelasting.
Zaak is iets moeilijker dan hier wordt gesteld : informeer een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”