Parkeerperikelen Sint-Niklaas

Drone
Topic Starter

Parkeerperikelen Sint-Niklaas

#1 , 19 aug 2023 15:56

nee, ik ben niet door het rood gereden of iets dergelijks om hulp te bieden bij een verkeersslachtoffer en heb mijn wagen ergens achter moeten laten ;)

de vaste lezers weten dat het verkeersbeleid hier in st-niklaas rampzalig is . . .

het is deze keer voor mijn moeder.

afgelopen week kreeg zij een "retributie" van 28euro in de bus, ok, "shit happens" zou men denken . . .

maar als ik de brief lees beginnen de problemen al

in deze brief word vermeld dat zij in 'overtreding' is met het "betalend parkeren" OF "parkeren beperkt in tijd" (schijf leggen), voor zover ik weet kan men slechts in "overtreding" zijn voor 1 ding tegelijk in zulke situaties.

Afbeelding

in de richting van de hofstraat waar zij stond is NERGENS betalend parkeren van toepassing, is het grootste gedeelte "kiss and ride" en het is pas lokaal dat er paar plaatsen omrand zijn met groene verf waar men de schijf zou moeten leggen (bij mijn weten is een groen parkeervak niet opgenomen in de wegcode, op de website van de stad staat de betreffende straat ingekleurd als "straat parkeren".

https://www.sint-niklaas.be/onze-dienst ... en-prijzen

wanneer ik daarjuist dan zelf ter plaatse eens ga kijken stel ik vast dat er op amper een paar meter voor het bord dat het leggen van de schijf oplegt een anders, veel groter bord is geplaatst dat het zicht op het "schijf leggen" sterk hindert, mede doordat het bord op "vrachtwagen hoogte" is geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

naar mijn inziens zou mijn moeder zich dan kunne beroepen op artikel 5 van de wegcode aangezien het andere bord het zicht op het andere bord sterk hindert, mede doordat het andere bord te hoog geplaatst is.

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

ik weet dat men geen voertuig 20m voor een verkeersbord mag zetten, juist om te voorkomen dat het zicht op het bord ontnomen of gehinderd word, er moet dan toch ook zoiets zijn voor het plaatsen van een andere, veel groter bord . . .

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2023 16:55

De stad had misschien geen korter palen meer :lol:

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 aug 2023 17:15

Nogal wat steden en gemeenten hebben intussen 1 retributiereglement en "sanctie" voor beide "inbreuken"

En dus hebben ze hun standaardbrief aangepast naar een gemeenschappelijk model dat ze gebruiken voor elk van de twee.

Er is geen reglementering terzake, zoals bij een PV .
Het is de Far West
Net zoals de "handhaving" en wat ze doen met betwistingen ...

Reclame

Drone
Topic Starter

#4 , 20 aug 2023 18:16

Nogal wat steden en gemeenten hebben intussen 1 retributiereglement en "sanctie" voor beide "inbreuken"

En dus hebben ze hun standaardbrief aangepast naar een gemeenschappelijk model dat ze gebruiken voor elk van de twee.

Er is geen reglementering terzake, zoals bij een PV .
Het is de Far West
Net zoals de "handhaving" en wat ze doen met betwistingen ...
standaard model van een brief is allemaal goed en wel, maar als er 3 parkeerregels van toepassing zijn in 1 straat is zoiets niet echt duidelijk.

maar hoe zit het dan met het plaatsen van dat groot oranje bord zo kort voor het bord dat oplegt dat men een schijf moet leggen?

er moet toch een minimum afstand zijn hiervoor, net zoals voertuigen die geen 20m voor een bord mogen staan.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 aug 2023 09:31

maar hoe zit het dan met het plaatsen van dat groot oranje bord zo kort voor het bord dat oplegt dat men een schijf moet leggen?
Je kan het altijd proberen aanbrengen, maar ik vrees dat er geen gevolg aan gegeven wordt

er moet toch een minimum afstand zijn hiervoor, net zoals voertuigen die geen 20m voor een bord mogen staan.
"Voldoende zichtbaar" ... te beoordelen door rechter

Er bestaat geen enkele "harde" norm voor de overheid zelf

Drone
Topic Starter

#6 , 21 aug 2023 19:28

beste plan op de moment lijkt mij dan ook om bezwaar te maken met als basis artikel 5 uit de wegcode

baadt het niet, schaadt het niet . . .

Drone
Topic Starter

#7 , 11 sep 2023 18:36

goed nieuws

mijn moeder is vandaag naar de "parkeerwinkel" geweest om bezwaar te maken (ook al had ik aangemoedigd om dat via mail/schriftelijk te doen, bewijslast etc . . . ) en dit in hoofde van artikel 5 uit de wegcode.

natuurlijk probeerde ze hun er langs alle kant hun "gelijk" te halen, onder andere door te verwijzen naar de groene lijnen (die niet in de wegcode voorkomen), maar de foto's die ik nam van de situatie ter plaatse (die nog steeds dezelfde is) laten er geen twijfel over bestaan; het zicht op het bord dat het leggen van de schijf oplegt word sterk gehinderd door de plaatsing van het vele grotere oranje bord zo kort voor het andere bord.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”