Niet vergund gesplitst huis gekocht met huurder

Laylala
Juridisch actief: Nee

Re: Niet vergund gesplitst huis gekocht met huurder

#16 , 14 aug 2023 13:00

Dat de woning niet vergund gesplitst is is een fout van de eigenaar en niet van de huurder. De huurder heeft dus het recht op 6 maanden opzeg denk ik. En dat wil ik respecteren, want het is ook niet leuk voor de huurder natuurlijk. Maar ik wil liefst dat de 6 maanden zo snel mogelijk ingaan zodat ik minder dubbel moet betalen...

Laylala

#17 , 14 aug 2023 14:13

Is het mogelijk om na het bod al een aangetekend schrijven te doen met opzegtermijn van 6 maanden? Dan zou de opzeg van 6 maanden starten op 1 september. Of kan dit pas na het verlijden van de acte?

Laylala

#18 , 14 aug 2023 20:15

Als ik het opzoek spreken ze over 'de nieuwe eigenaar'. Maar ik ben deels al nieuwe eigenaar omdat het bod bindend is. Ik zou het toch graag voor het einde van deze maand al willen opzeggen voor 6 maanden. Maar kan de huurder dan schadevergoeding vragen als het toch niet wettelijk mocht? Waar ik nu huur komt telkens zwarte schimmel door opstijgend vocht en ik wil daarom ook weg omdat ik een baby heb van een paar maanden oud...

Reclame

eylis

#19 , 14 aug 2023 21:48

U bent eigenaar vanaf dat het compromis getekend is. Nu is enkel het bod bindend tot verkoop. Dat wil zeggen: dat het verkocht moet worden aan u, niet dat het al verkocht is...

Franciscus

#20 , 14 aug 2023 23:14

En u bent 'eigenaar' tgo de vorige eigenaar. Indien er geen voorwaarden in compromis zijn voorzien is de koop dus definitief.
De notariële akte is net om de overeenkomst tegenstelbaar te maken tgo derden in uw geval dus zeker de huurder en de buren die gemene delen met dat huis hebben.
Feit van de niet vergunde splitsing zal u met uw notaris moeten bespreken in hoeverre dat een nadeel is als dat niet in de compromis staat.

Laylala

#21 , 15 aug 2023 09:48

In theorie ben ik dan eigenaar tov vorige eigenaar. Maar de vorige eigenaar is nog eigenaar tov huurder? Zouden jullie me aanraden al een aangetekend schrijven te doen qua opzeg 6 maanden?

Laylala

#22 , 15 aug 2023 11:36

Kan de huurder een verhuisvergoeding eisen van minimum 6500 euro?

Thomas_A

#23 , 15 aug 2023 11:41

Als u hem opzegt en zich aan de juiste termijnen houdt: nee.

Als hij een onderling akkoord wil om vroeger te verhuizen: ja.

Ik herhaal het nog eens: het is fout om die opzegtermijn volledig als dubbele kost te zien. U ontvangt ook huurgelden in die periode.

Laylala

#24 , 15 aug 2023 11:59

De huurder betaalt 300 per maand en ik 900, dus 600 euro verschil. Ik ga de huur al opzeggen met opzeg 6 maanden obv het bindend bod. Ik hoop alleen dat ik hier geen fout door bega en schadevergoeding moet betalen.

Thomas_A

#25 , 15 aug 2023 12:28

De kans bestaat dat de huurder niet reageert op uw opzeg. Dan binnen 6 maanden wanneer u vraagt wanneer hij verhuist, hij u laat weten dat hij nog geen rechtsgeldige opzeg heeft gekregen. Dan hangt u er nog langer aan vast.

Op dit forum is zelfs al advies in die zin gegeven.

Ik ken spijtig genoeg geen concrete uitspraken van de vrederechter in de ene of de andere richting.

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#26 , 15 aug 2023 13:49

Je kan pas opzeggen na verlijden van de akte.

Concrete situatie als huurders, vergunningen,... bekijk je best voordat je een bod doet. Dat is nu vijgen na pasen natuurlijk. Misschien kan er nog iets als ontbindende voorwaarde opgenomen in het compromis, te bespreken met je eigen notaris.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus

#27 , 16 aug 2023 17:54

Idd voor de huurder bent u geen partij dus te negeren.
Pas bij verlijden akte bent u wettelijk de eigenaar en dient u ook te zorgen dat pand verzekerd is.

Laylala

#28 , 17 aug 2023 10:48

Bedankt voor jullie reacties! Groetjes

Terug naar “Kopen”