Hallo forum, ik ben nieuw hier. Ik zit met een vraag. Ik heb een bod gedaan dat goedgekeurd werd. Het probleem is dat de huidige eigenaar de woning onvergund opgesplitst had in 3 eenheden. Momenteel wordt de bovenste dakstudio nog verhuurd met een huurcontract met datum.
Ik zou de woning zelf willen gebruiken, dus kan ik pas zijn opzeg doen zodra de acte getekend is. Zijn opzeg duurt dan 6 maanden veronderstel ik? Is het mogelijk dat deze huurder sneller moet vertrekken? Anders moet ik 6 maanden dubbel betalen. Het duurt schijnt nog 3 tot 4 maanden dat de acte in orde is en dan nog eens 6 maanden wachten. Ik zit er ook mee in dat ik in overtreding ben door het huurcontract te 'moeten' overnemen omdat het om een niet-vergunde opsplitsing gaat en dat ik strafrechtelijk kan vervolgd worden of een boete moet betalen. Hebben jullie tips wat ik kan doen? En wat als de huurder niet weg wilt, want zijn huurbedrag is heel laag? Ik kan er zelf niet gaan wonen zolang hij daar gedomicilieerd is, want anders ben ik samenwonende. En als hij dan schulden heeft of zijn bedrijf gaat failliet, dan word ik mee verantwoordelijkheid als samenwonende.
Alvast bedankt!