Proximus Fiber

Mario2023
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Proximus Fiber

#1 , 09 aug 2023 20:19

Beste leden,

Wij hebben een abonnement bij proximus voor TV en internet. Nu worden we onder druk gezet om fiber te laten installeren. Heb dit afgewimpeld omdat ik het niet nodig heb maar ze blijven nu constant bellen dat er een technieker moet komen voor die fiber installatie te doen binnen in de woning, kan een paar uren duren. Als ik het niet laat doen zeggen ze dat we binnenkort geen TV en internet meer zullen hebben. Weet iemand hier meer over? Dus je bent verplicht om die fiber te nemen? En weet iemand wanneer TV en internet niet meer zullen werken bij proximus indien je fiber niet neemt?

Dank u

puttemanp
Berichten: 634

#2 , 10 aug 2023 08:43

Indien je wil blijven gebruik maken van diensten van Proximus, ja.
Het kopernetwerk wordt uitgefaseerd om plaats te maken voor Fiber. Koper is een ruim 100 jaar oude technologie die duur is (en steeds duurder wordt) in onderhoud. Koper was nooit voorzien voor het versturen van data of tv signalen. Het is slechts door enkele kunstgrepen dat dit gelukt is. De technologie is echter verouderd en is niet (meer) toekomstgericht.

Greetz,

P.

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 aug 2023 09:04

Wij hebben een abonnement bij proximus voor TV en internet. Nu worden we onder druk gezet om fiber te laten installeren.
Als ik het niet laat doen zeggen ze dat we binnenkort geen TV en internet meer zullen hebben.

De twijfelachtige verkoops"technieken" van Proximus / Fiberklaar liggen -net als hun fysieke werken- al langer onder vuur ...

Er zijn ook mensen waar al bijna een jaar een wachtbuis binnen ligt ... maar nog geen fiber !
Dus je bent verplicht om die fiber te nemen? En weet iemand wanneer TV en internet niet meer zullen werken bij proximus indien je fiber niet neemt?
Als je bij Proximus wil blijven, zal dat op termijn de enige optie zijn
Hun koperdraad zit inderdaad aan de grens van wat er mee mogelijk is
Verwacht de afschakeling ervan maar binnen de 5 jaar nadat ze hun fiber aangelegd hebben

In delen van Brussel is het al effectief zo ver


Momenteel bij het bouwen van hun fiber netwerk, leggen ze die gratis binnen, en heb je er enkel wat last mee.
Dat is dus wel te overwegen wanneer hun aannemer passeert, want nadien gaan ze er kosten voor aanrekenen.
Aansluiten is ook "iets" complexer dan koperdraadjes verbinden

In principe ben je NIET verplicht om tegelijk ook een (duurder) abonnement via die fiber te nemen.
Wel heel duidelijk over zijn aan telefoon in dat geval :!:

Reclame

jefke007
Berichten: 1826

#4 , 10 aug 2023 10:20

Op mijn factuur staat dat ze na één jaar nadat ze fiber hebben gelegd de factuur verhogen.
Eigenlijk zou zoiets bij test-aankoop moeten aangeklaagd worden, maar ik denk dat die er al zeker van op de hoogte zijn

lukasi
Berichten: 1302

#5 , 10 aug 2023 11:02

Op mijn factuur staat dat ze na één jaar nadat ze fiber hebben gelegd de factuur verhogen.
Eigenlijk zou zoiets bij test-aankoop moeten aangeklaagd worden, maar ik denk dat die er al zeker van op de hoogte zijn
Waarom?
Ze verwittigen ruim een jaar op voorhand dat een prijsstijging zal volgen .
Ze geven de info WAAROM het koperen net niet meer in staat is om de data te verwerken.
Bij passage krijg je de kans om dit zonder enige kosten naar fiber te laten vervangen
en dan wil jij testaankoop porren om proximus aan te klagen ???

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2023 21:01

Bij een vriendin hadden ze de mogelijkheid om fiber in het appartementengebouw te krijgen en de installatie zelf was gratis.
Indien nu niet was het later te betalen.
Alle diensten slaan op ook hun concurrent Telenet.

Mario2023
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 aug 2023 16:22

Moest ik nu overschakelen naar Telenet, zou dit het probleem oplossen? Of komen ze bij Telenet ook een ganse fiberinstallatie in uw woning doen?

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 aug 2023 17:02

Bij mijn zoon zijn ze ook vorige maand de kabekomen binnetrekken. Hij heeft ook al verschille,de telefoontjes geh, of zelsm aan te sluiten bij Proximus. Klein detail: hij heeft 2 maanden geleden Proximus pas aan de deur gezet wegens de vele problemen die hij had en nu heeft hij Telenet.

LeenW
Berichten: 13355

#9 , 11 aug 2023 17:02

Geen idee of Telenet reeds met de grote uitrol begonnen is, maar het aantal klachten dat men online ziet over Fiberklaar is echt zorgwekkend. In sommige gemeenten zijn ze zelfs niet meer welkom.

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 aug 2023 17:16

Moest ik nu overschakelen naar Telenet, zou dit het probleem oplossen? Of komen ze bij Telenet ook een ganse fiberinstallatie in uw woning doen?
Op termijn gaan die ook richting fiber ... en daarvoor gooien ze de straten in gans Vlaanderen nòg eens open :!:

Momenteel gaat het nog via de coax van de TV bij Telenet, dus dat kan ook een probleempje opleveren naargelang waar beide diensten binnen komen (als je nog een klassiek vast telefoontoestel gebruikt).

Terug naar “Consumenten Koop”