huurwaarborg

adora
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 18 jan 2010 14:54

Goedemiddag
mijn huurcontract verloopt en de verhuurder wenst de waarborg niet terug te betalen. Hij schuift alle schade door opstijgend vocht, ... , schade ten gevolge van werken aan de woning in opdracht van de verhuurder, ... in mijn schoenen. De plaatsbeschrijving werd opgesteld door een externe firma doch doordat alles pas herschilderd was door de verhuurder was op het eerste zicht weinig zichtbaar. Binnen de voorziene termijn voor opmerkingen heb ik reeds veel bemerkingen op de plaatsbeschrijving doorgegeven, ook nog meerdere malen daarna. Ik heb uiteindelijk nooit de plaatsbeschrijving ondertekend, dit werd zelfs nooit door niemand gevraagd én heb ook geen mandaat gegeven (duidelijk bevestigd door de externe firma die de plaatsbeschrijving heeft opgemaakt indertijd). De huisbaas heeft een niet-ondertekende plaatsbeschrijving laten registreren zelfs zonder mijn aanvullingen erbij te voegen. Klopt het dat er dus eigenlijk geen plaatsbeschrijving is gezien deze nooit werd ondertekend? En dat de huidige toestand van de woonst dus verondersteld wordt dezelfde toestand te zijn als bij de aanvang van de huur?
Alvast dank, Adora

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jan 2010 15:18

Heeft u nog de bewijzen van de briefwisseling met alle opmerkingen en antwoorden? ( opmerkingen plaatsbeschrijving, antwoorden van het immokantoor?)

Normaliter dient de plaatsbeschrijving door beide partijen ondertekend te worden net als het huurcontract.

Ik zou de verhuurder eerst aangetekend in gebreke stellen wegens het niet willen oplossen van de problemen die zijn ontstaan bij de intredende plaatsbeschrijving, het weigeren van het opnemen van uw opmerkingen die tot slot gerechtvaardigd zijn geworden in de uittredende plaatsbeschrijving en waarvan u nog steeds het bewijs kan leveren u ze hem hebt overgemaakt. Wijs hem er vriendelijk op dat op de geregistreerde plaatsbeschrijving uw handtekening ontbreekt aangezien de plaatsbeschrijving nooit beantwoordde aan de echte toestand van het pand op het ogenblik dat u het huurcontract afsloot.
Dat u bijgevolg hem vriendelijk verzoekt om binnen de tien werkdagen na kennisname van dit schrijven u de waarborg inclusief de gekapitaliseerde gemiddelde jaarlijkse bankrente (2% op jaarbasis) gedurende de loop van uw huurtijd te storten op rekening X. Dat indien u merkt dat dit niet is gebeurd binnen de gestelde periode u het vredegerecht middels verzoekschrift 1344bis/e.v. (septies) Ger.W. zal inschakelen om de vrijgave van de waarborg te bekomen, het pand te laten controleren door de woningdienst of een onafhankelijk expert zodat elke discussie over wie verantwoordelijk is voor welke schade onafhankelijk bepaald wordt.

Als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat is dient u het gedeelte van de waarborg terugvraag natuurlijk wat aan te passen.

Hopelijk helpt dit u verder?

U verstuurd dit schrijven aangetekend en per gewone post. (Indien hij nog steeds zaken doet met hetzelfde immokantoor kan het ook geen kwaad om deze een kopie te zenden per gewone post)

adora
Topic Starter

#3 , 18 jan 2010 15:31

De externe firma verwijst naar hun mail met de oorspronkelijke plaatsbeschrijving waarin stond:

Om geldig te zijn, moeten opmerkingen binnen de acht dagen na ontvangst van de expertise schriftelijk ingediend worden bij Immochecker Bvba. Bij ontstentenis van een schriftelijk ingediende opmerking binnen de acht dagen na levering wordt de uitgevoerde expertise en het bijbehorende rapport als aanvaard beschouwd.

Dus volgens hen is alles zogezegd ondertekend.

Ik heb de opmerkingen binnen de 8 dagen schriftelijk opgestuurd (heb daar geen bewijs van) maar ik heb de opmerkingen tevens gemaild en heb daar wel een ontvangstbewijs van. Ook uit hun mail nu blijkt dat ze mijn schriftelijke opmerkingen tijdig ontvangen hebben. Zij hebben ze in een bijlage verwerkt. Of ze deze aan de huisbaas bezorgd hebben weet ik niet, gezien ik ook nu pas de opmerkingen van de huisbaas aan die externe firma op de plaatsbeschrijving ontvangen heb.

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jan 2010 15:40

Verzoek het immokantoor om een bevestiging dat zij uw opmerkingen hebben overgemaakt aan de verhuurder. Als deze ze niet heeft geregistreerd is hij in fout en niet u.

U kan hun mail, uw ontvangstbewijs en de oorspronkelijke mail die aan de basis van het ontvangst bewijs ligt gebruiken als bewijs dat u deze opmerkingen tijdig heeft bezorgd doch dat de eigenaar deze moedwillig heeft verzuimd te registreren zodat hij u nu tracht te laten opdraaien voor exact die tekortkomingen die u bij het aangaan van het contract heeft gemeld.

Terug naar “Huren”