Inderdaad, Maar zijn situatie is iets ingenieuzer:hij bezit alleen allen meer dan 50% van de aandelen, dat wil zeggen dat hij maximaal het aantal vertegenwoordigde aantal 10.000sten zonder de zijne meegeteld op een vergadering mag gebruiken. Als de stemming van een punt door hem dan wordt geblokkeerd heeft u de mogelijkheid om naar de vrederechter te stappen wegens meerderheidsmisbruik... zeker aangezien het over een punt dat tot zijn eigen voordeel strekt.
Nog eens getelefoneerd met syndicusbureau. Ik vrees dat zij een vertragingsmaneuver gaan uitvoeren tot vergadering ME voorbij is.Syndicus tracht zich onder zijn verantwoordelijkheid uit te draaien...
bezorg hem Hiervan een kopie ter herinnering en van de tekst van de privacy-commissie die je in de link in onderschrift terugvindt. Stel hem in gebreke bij gebrek aan het je bezorgen van de gegevens binnen de tien dagen na ontvangst van je schrijven.
In het schrijven natuurlijk een reden vermelden waarvoor je deze gegevens opvraagt. (Contacteren mede-eigenaars met betrekking tot kosten bv.)
Bedankt!!! Nu mijn bloeddruk nog onder controle houden!!!Altijd, doch best ten laatste een maand voor dat de algemene vergadering plaatsvind. Dan kan de syndicus niet aanhalen dat u hem onvoldoende tijd geeft om dit punt dit jaar nog op de agenda te plaatsen.
Altijd aangetekend en per gewone post sturen natuurlijk.
Ps meerderheidsmisbruik kan in bovenstaand geval nog steeds aangetoond worden aangezien beide partijen een ontegensprekelijk gemeenschappelijk belang hebben.
Even corrigeren. Een dagordepunt op de agenda plaatsen kan NIET altijd. De syndicus dient conform de bepalingen in het reglement van mede-eigendom de oproeping binnen een bepaalde periode voor de vergadering aan de eigenaars over te maken. Dagordepunten die een eigenaar behandeld wil zien dienen dus voor verzending van de oproeping toe te komen. Nadien mag de syndicus deze niet meer opnemen aangezien de oproeping dan reeds verstuurd werd en er hier dan niets meer mag worden aan veranderd. 1 uitzondering. Wanneer alle eigenaars FYSIEK aanwezig zijn en unaniem akkoord gaan dat tijdens de vergadering een punt wordt bijgevoegd, kan er vooralsnog worden over gestemd. De kans dat dit gebeurt is quasi nihil. Sommige statuten voorzien dat de oproeping ten laatste een maand voor de vergadering dient toe te komen. Let hier dus mee op.Altijd, doch best ten laatste een maand voor dat de algemene vergadering plaatsvind. Dan kan de syndicus niet aanhalen dat u hem onvoldoende tijd geeft om dit punt dit jaar nog op de agenda te plaatsen.
Altijd aangetekend en per gewone post sturen natuurlijk.
Ps meerderheidsmisbruik kan in bovenstaand geval nog steeds aangetoond worden aangezien beide partijen een ontegensprekelijk gemeenschappelijk belang hebben.
Er ligt voldoende rechtspraak en rechtsleer voor die stelt dat de promotor voor onverkochte panden dient bij te dragen in de gemeenschappelijke lasten en kosten. Er ligt ook voldoende rechtspraak voor aangaande rechtsmisbruik, in casu misbruik van minderheid dan wel van meerderheid.Ik ben nog steeds aan het werken naar een oplossing toe. Vriendelijke vragen rechtstreeks aan promotor en onrechtstreeks via syndicus lokken geen enkele reactie uit.
Persoonlijk vind ik dat de eigenaars van de verkochte appartementen via de VME en de syndicus hun rechten moeten opeisen, desnoods langs gerechtelijke weg. Binnen twee en een halve maand heeft de jaarlijkse vergadering van mede-eigenaars plaats.
Ik zou het dispuut als punt op de agenda kunnen laten plaatsen teneinde de VME een beslissing te laten nemen wat betreft de te ondernemen actie, ware het niet dat de promotor deel uitmaakt van die VME, enerzijds als persoonlijke eigenaar van een appartement (hij betrekt zelf een appartement in het gebouw), anderzijds via zijn vennootschap voor de nog niet verkochte appartementen (meer dan 50 percent van de totaliteit).
Hij kan dus elke beslissing blokkeren.
Een mogelijkheid is dat ik als enige medeigenaar de zaak aanhangig maak bij het Gerecht, maar dan moet ik wel persoonlijk voor al mijn kosten opdraaien (en voor nog meer kosten als ik de zaak zou verliezen). Ik zou dus liever een gemeenschappelijke actie voeren, vooral omdat de rechtskundigen mij uiteenlopende kansen geven met betrekking tot een mogelijk succes.
Hoe los ik dit best op? Alle mede-eigenaars uitgezonderd de promotor uitnodigen voor een drink na afloop van de vergadering? Kan een ad-hoc vereniging van misnoegde mede-eigenaars een rechtszaak inspannen?
ps: contacteren van de andere mede-eigenaars op voorhand is schier onmogelijk aangezien ik hun privé-adressen niet ken (de appartementen worden gebruikt als tweede verblijf)