Moeder is overleden op 28/04/2023 (vader jaren geleden al overleden). In de aangifte erfbelasting wordt er gevraagd naar de verzekeringen: maatschappij, polisnummer, verzekerde goederen, verzekerde waarde …
Na lang zoeken kwam uiteindelijk boven dat moeder een brandverzekering had bij AXA. Ik vroeg bij AXA een kopie van deze polis aan, maar al 2 x stuurde AXA mij een polis brandverzekering met:
- datum van opmaak: 19/07/2023
- verzekeringsnemer: naam + adres van moeder
- De duur van uw verzekeringscontract is 1 jaar. De jaarlijkse vervaldag staat verder in deze bijzondere voorwaarden. …
- Basisdekking gebouw + Basisdekking inhoud met Aanvangsdatum 19/07/2023
De polis, of het "contract comfort thuis" eindigt met "Opgemaakt in tweevoud in Berchem, op 19 juli 2023", waarna ruimte voor de verzekeringsnemer om te tekenen + handtekening van een AXA-bediende.
Toch even navragen hier of vooral de data in dit contract wel kloppen?
De erfbelasting schrijft "verzekering op datum van het overlijden", maar de brandpolis werd opgemaakt op naam van de overledene en bijna 3 maanden na het overlijden.
Is het vreemd dat AXA geen kopie van de bestaande polis wil overmaken? Die polis die mijn moeder daadwerkelijk ondertekende?
Iemand hier ervaringen met het opvragen van zo'n documenten voor aangifte erfbelasting?