#1 , 20 jul 2023 09:54
Hallo,
Kort de situatie: Ik woon in een gebouw met 3 appartementen. Alle appartementen worden verhuurd door dezelfde huisbaas. Sinds +/-2 jaar heb ik een onderbuur die blijkbaar zijn zaken niet helemaal op orde heeft.
De miserie begon in rond deze tijd vorig jaar: Midden in de nacht wordt er aangebeld, ik stap uit bed en neem de parlofoon op. Aan de andere kant hoor ik iemand roepen dat ik naar beneden moet komen en de deur open maken. Ik ga naar beneden, 6 man politie aan de deur, ze trekken mij naar buiten. Ik weet niet of het zo vreemd is, maar dat was voor mij best een intimiderend moment. Zeker als je pas wakker bent. de "woordvoerder" van de 6 vroeg zich hardop af waarom ik zo zenuwachtig ben, of ik iets te verbergen heb en of ze "moesten terugkomen voor een huiszoeking". Dit alles terwijl ik in mijn boxershort buiten tegen de muur sta, met 6 x politie in mijn gezicht. Op hetzelfde toontje legt de brave man me uit dat hij niet mij, maar mijn buurman moet hebben. "Waar is hij?", "Heeft hij wapens?", "Hebt ge hem gezien?", "Is hij bij u binnen?", "Waar staat zijn auto?",... Ik heb zelfs de layout van het verdiep waar hij woont moeten tekenen. Ik moest naar boven gaan, deur dicht doen en binnenblijven.
Enkele weken later staat er opnieuw politie aan de deur, deze keer op een zondag, omdat mijn buurman de buurvrouw van het 3e appartement bedreigd zou hebben. opnieuw worden me de kleren van het lijf gevraagd.
Even later wordt er bij mij aangebeld door een garagist: Buurman had een auto gehuurd, maar deze nooit terug gebracht. "Waar staat die auto?", "Hebt gij die man zijn nummer?", "Is hij thuis?",...
Nog wat later een deurwaarder aan de deur: Ook hij belt bij mij aan met vragen over mijn buurman en zijn situatie.
Enkele maanden later: deurwaarder aan mijn appartementsdeur, ik weet nog steeds niet hoe ze voorbij de voordeur en tussendeur van het gebouw zijn geraakt, maar ze stonden dus effectief aan de deur van mijn appartement. Ik doe open, deurwaarder en zijn dommekracht wandelen zonder iets te zeggen naar binnen. "Onbetaalde factuur", ze kwamen de boel opschrijven. Na veel vijven en zessen kwamen de heren er achter dat ze niet bij mij moesten zijn, maar bij de onderbuurman... Even naam en adres verifiëren vooraleer te intimideren, was blijkbaar te lastig.
Zelfs de postbode belde laatst bij me aan met 3 aangetekende brieven voor de onderbuurman. "Zijt gij (voornaam buurman)?" -"Nee" "Ah, dan is dat waarschijnlijk iemand anders."... Waarschijnlijk wel, ja.
De laatste weken is er een andere schuldeiser die nog geld moet van de onderbuurman en dan maar verhaal komt halen bij mij.
Vannacht om 2 uur weer politie aan de deur omdat ze op zoek waren naar mijn buurman. Ook weer met de nodige show en intimidatie.
Concreet: Ik heb al door dat ik gewoon moet accepteren dat intimidatie, dreigen,... standaard tot de toolkit van politie, deurwaarders,... behoren. Maar is er iets wat ik kan doen om als buitenstaander niet meer lastig gevallen te worden door instanties/schuldeisers/... die op zoek zijn naar mijn onderbuur, maar omdat hij niet thuis is dan maar bij mij aanbellen en me de kleren van het lijf vragen (of dreigen), soms zelfs met het verzoek om hen binnen te laten? Of is het kwestie van verhuizen of wachten tot hij verhuist.
Ik had al een poging gedaan om de wijkagent te spreken over de situatie, maar deze had "geen tijd".