Berekening opzegvergoeding verbreking huurcontract 9 jaar

Laurolo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Berekening opzegvergoeding verbreking huurcontract 9 jaar

#1 , 19 jul 2023 15:37

Dag iedereen,

Ik heb een specifieke vraag als huurder waarbij ik online op verschillende antwoorden stuit. Mijn huurcontract is in werking getreden op 15 augustus 2021 en heeft een duur van 9 jaar. Wegens omstandigheden zou ik binnenkort zo snel mogelijk moeten verhuizen en zou ik dus mijn opzeg deze maand nog willen doen zodat de opzegtermijn loopt van 1 augustus tot 1 november.

Mijn vraag betreft de 'boete' die ik moet betalen omdat ik een 9-jarig huurcontract reeds verbreek vooraleer de eerste 3 jaar erop zitten. Ik weet niet goed of ik in mijn geval een boete van 1 of 2 maanden huur moet betalen, aangezien ik tot 15 augustus 2023 nog in het tweede huurjaar zit en erna pas in het derde huurjaar. Welke datum wordt voor de berekening van deze boete gebruikt: de datum van mijn kennisgeving van de opzeg (deze maand nog), de datum van ingang van de opzegperiode (1 augustus) of de datum van de effectieve beëindiging van het huurcontract (1 november)?

Is er verder ergens een artikel in de wet waar het antwoord op mijn vraag zwart of wit staat? Ik wil nl. mogelijke discussies met de verhuurders vermijden.

Alvast bedankt voor enige verduidelijking!

Thomas_A

#2 , 19 jul 2023 15:51

In uw geval 1 maand: eind opzeg telt.
De huurder mag de overeenkomst altijd opzeggen zonder reden

met een opzeggingstermijn van 3 maanden
De opzeg begint te lopen op de eerste dag van de maand, ná de maand waarin de opzegging is gedaan.
en een opzeggingsvergoeding van
3 maanden huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het eerste jaar
2 maanden huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het tweede jaar.
1 maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het derde jaar.
https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

NatD

#3 , 19 jul 2023 15:52

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Artikel 20: § 1. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar. ...

Aangezien je huurcontract pas een einde neemt op het einde van de opzeggingstermijn, eindigt in jouw geval je huurcontract in het derde jaar, op 1 november dus en moet je een vergoeding betalen van 1 maand.

Reclame

bosprocureur

#4 , 19 jul 2023 15:54

De datum die telt is de datum dat het huurcontract afloopt. Hier dus 1 maand te betalen, tenzij...tenzij het huurcontract niet geregistreerd is op het ogenblik van de opzeg.

Kijk ook eens :

https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

Terug naar “Huren”