Dag iedereen,
Ik heb een specifieke vraag als huurder waarbij ik online op verschillende antwoorden stuit. Mijn huurcontract is in werking getreden op 15 augustus 2021 en heeft een duur van 9 jaar. Wegens omstandigheden zou ik binnenkort zo snel mogelijk moeten verhuizen en zou ik dus mijn opzeg deze maand nog willen doen zodat de opzegtermijn loopt van 1 augustus tot 1 november.
Mijn vraag betreft de 'boete' die ik moet betalen omdat ik een 9-jarig huurcontract reeds verbreek vooraleer de eerste 3 jaar erop zitten. Ik weet niet goed of ik in mijn geval een boete van 1 of 2 maanden huur moet betalen, aangezien ik tot 15 augustus 2023 nog in het tweede huurjaar zit en erna pas in het derde huurjaar. Welke datum wordt voor de berekening van deze boete gebruikt: de datum van mijn kennisgeving van de opzeg (deze maand nog), de datum van ingang van de opzegperiode (1 augustus) of de datum van de effectieve beëindiging van het huurcontract (1 november)?
Is er verder ergens een artikel in de wet waar het antwoord op mijn vraag zwart of wit staat? Ik wil nl. mogelijke discussies met de verhuurders vermijden.
Alvast bedankt voor enige verduidelijking!