Beste allemaal,
op 9 juni ben ik aangehouden bij een alcoholcontrole (natuurlijk save geblazen, want alcohol is een nogo in verkeer) en ik had mijn portemonnee die avond niet bij me met mijn documenten zoals rijbewijs en ID kaart (heel soms overkomt dit me dit, ik heb ADHD en ik heb meer moeite met mij goed te organiseren dan de gemiddelde mens). Ook was de technische controle recent vervallen.
Ik heb gezegd tegen de agent dat ik mijn ID kon laten zien via ITSme en mijn rijbewijs in mijn mailbox had zitten aangezien ik mijn smarttelefoon bij me had.
Maar dit mocht NIET van de agent. Het verzekeringspapier van de auto mocht ik daarentegen WEL laten zien via mijn verzekeringsapp op mijn telefoon en was goedgekeurd. Waarom het een wel en het andere niet?
Aangezien mijn huis staat op maar 200? meter (aanpalende straat) mocht ik de ontbrekende documenten ophalen van de agent.
Na ongeveer 10 minuten heb ik de documenten (ID en rijbewijs) overhandigd aan de agent. Dat was allemaal in orde.
Daarbij heb ik ook een formulier (A-viertje) nog moeten overlopen met de feiten samen met de agent waarin ik bijv. moest aangeven of ik bijv. het eens was met de feiten en of ik een minnelijke schikking wilde (hierop NEEN geantwoord). Ook heb ik het formulier niet getekend. Opmerkelijk is dat ik wel een voorstel nu tot minnelijke schikking krijg van het openbaar ministerie.
Nu kreeg ik gisteren een voorstel tot minnelijke schikking in de bus van 265.05 euro voor de overtreding:
art. 24§ KB 15.03.1968 technische eisen/autokeuring
art. 31 Wet 16.03.1968 geen drager rijbewijs
art. 59.1 KB 01.12.1975 voorleggen identiteitskaart
- Nu was ik ervoor al een keer naar de technische controle geweest maar dat duurde uren en ben ik weer teruggegaan. Inmiddels zit er weer een keuring op de auto. Ik heb dat laten doen door een gepensioneerde die veel meer tijd heeft dan ik en drie keer (herkeuring) uren heeft lopen aanschuiven.
- De documenten heb ik TOCH kunnen laten zien omdat ik ze (meteen) heb opgehaald? Daarna mocht ik ook mijn weg verder zetten in de auto.
Heeft het zin om een bezwaarschift te schijven of is het bij voorbaat gedoemd om te mislukken??
PS Als kers op de taart ben ik ook nog beboet met het fietsen van mijn gsm in de hand (184.02 eur) toen ik mijn documenten heb opgehaald en op de fiets terugbracht. De totale boete loopt op die avond dus op naar 265,05 + 184,02 = 449,07 euro.
Alvast hartelijk dank voor uw advies!
JEPED