Hallo iedereen, ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven over volgende situatie:
Mijn vriendin en ik wonen al enige tijd feitelijk samen waarbij we de afspraak hebben al onze gezamenlijke kosten 50/50 te delen. Dit houdt in: water, energie, boodschappen, telecom,uitstapjes, reizen, ... (alles wat we samen verbruiken en doen).
We wonen samen in de woning die volledig eigendom is van mijn vriendin. Ikzelf ben ook eigenaar van een appartement dat ik nu verhuur.
Hierbij betaal ik maandelijks 400 euro aan mijn vriendin (naast de helft onze kosten).
Nu zouden we de stap willen zetten naar wettelijk samenwonen. Echter vallen we over de regel waarbij beide partners in deze samenlevingsvorm evenredig moeten bijdragen volgens hun eigen vermogen...
Het deel "volgens hun eigen vermogen" stoort ons hieraan. Dit zou volgens ons willen zeggen dat als er iemand van ons een grote erfenis zou krijgen, deze opeens een groter deel van alle gezamenlijke kosten moet betalen.
We dachten evt een samenlevingscontract te gebruiken om vast te leggen dat alle gezamenlijke kosten 50/50 zijn en blijven gedurende het wettelijk samenwonen, maar ik lees nu verder dat dit niet in een samenlevingscontract zou mogen staan..
Worden wij omwille van deze wens gedwongen om feitelijk te blijven samenwonen of zien jullie andere mogelijkheden?
Alvast bedankt voor iedereen die mee denkt