Wettelijke garantie tweedehandswagen - groot ongemak bij voorgestelde herstelling - welke prijsvermindering is redelijk

PetrElle
Topic Starter

Wettelijke garantie tweedehandswagen - groot ongemak bij voorgestelde herstelling - welke prijsvermindering is redelijk

#1 , 26 jun 2023 20:53

Mijn echtgenoot en ik kochten in februari 2023 een tweedehands wagen bij een online autodealer (aankoopprijs 12.500 euro). Deze werd
geleverd en in gebruik genomen op 15 maart 2023.

Op 4 mei 2023 meldde ik dat de airconditioning niet werkt. De wagen werd verkocht met airco en een
defecte airco werd niet als gebrek vermeld.

We sloten bij aankoop een premium garantie voor 12 maanden af. Daarin staat dat de verkoper een garage kan aanduiden waar de herstelling zal plaatsvinden.

In eerste instantie werden we doorverwezen naar een Auto5 in de buurt. Daar kregen we echter onmiddellijk te horen
dat ze geen diagnose en herstelling aan de airco kunnen uitvoeren. Ik bracht de verkoper op de hoogte dat
ik een afspraak had vastgelegd bij de dichtstbijzijnde garage van het merk van onze wagen. De verkoper bracht daar geen verzet tegen in. Bij de herstelling van een vorig defect handelden we ook op deze wijze.

Na 2 afspraken bij de merkgarage (op 19 mei 2023 en 6 juni 2023) blijkt dat de compressor stuk is en
vervangen dient te worden. De verkoper kan geen onderhoudsboekje of onderhoudshistoriek voorleggen,
maar enkel een onderhoud dat gebeurde toen de wagen al in hun bezit was.

Het automerk weigert bijgevolg de vervanging onder garantie.

De verkoper weigert de offerte van de merkgarage in onze buurt en verwijst ons door naar een partnergarage voor de
herstelling die op 75km en - zonder files -
1u30 van onze woonplaats ligt, waarbij we rond Brussel moeten, dus wel rekening houden met een langer traject.

Ze bieden geen ophaling van de wagen aan onze woonplaats en levering terug na herstelling aan. Na
herhaaldelijk vragen kwam er geen voorstel voor compensatie voor de kosten verbonden aan de
verplaatsing naar de voorgestelde garage. Ook de kosten voor verplaatsing voor de afspraken bij de merkgarage (en verplaatsingen voor de herstelling van een eerder
probleem) waren ter onzer laste.

Ik heb een bemiddelingsdossier opgestart bij de consumentenombudsdienst wegens het niet nakomen van de wettelijke verplichting van de verkoper om alle kosten gelinkt aan de herstelling op zich te nemen met als gewenste oplossing:

De verkoper draagt alle kosten van de herstelling (dus ook de
verplaatsingen) en biedt een alternatief dat voor ons minder ongemak meebrengt.
Indien dat niet haalbaar is, wensen we een prijsvermindering ter hoogte van de geraamde kosten van
herstelling + verplaatsingskosten bij een garage naar onze keuze.
Graag ook een terugbetaling van de premium garantie t.w.v. 199 euro indien blijkt dat deze geen extra
dekking biedt t.o.v. de wettelijke garantie.

Daarop komt nu enkel een toegeving dat ze een tankkaart t.w.v. 50 euro willen geven ter compensatie van de brandstofkosten.

De kern van het probleem is echter dat wij niet in die garage op 1u30 rijden enkele rit raken zonder verlof te moeten nemen (voor de vijfde keer! in 3 maanden tijd om met de net gekochte wagen naar de garage te gaan) en daarbij niet zeker zijn dat we de verplaatsing / herstelling binnen de schooluren / vakantiekampjesuren van onze kleine kleuter kunnen doen.
Als we niet ingaan op het aanbod van de tankkaart, maar overgaan tot vragen van een prijsvermindering, wat is dan een redelijke bedrag?
De merkgarage in de buurt maakte een offerte op ter hoogte van bijna 2.000 euro (incl BTW), waarbij de compressor op zich al 1.500 euro kost. De verkoper beweert dat de offerte van hun partnergarage maar de helft daarvan bedraagt.

Veel dank voor jullie adviezen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2023 09:31

De VR kan een oplossing bieden.

jef007

#3 , 27 jun 2023 15:47

wat is het verschil tussen een" premium garantie" en een wettelijke garantie??

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2023 16:34

Waarschijnlijk geen. Dat is gewoon en verkooptruc.

PetrElle
Topic Starter

#5 , 27 jun 2023 20:50

@jef007

Wij betaalden 199 euro voor een "premium" garantie van 1 jaar, zonder veel nadenken bij de koop afgesloten. Met alle problemen die we met de wagen al hebben gehad en de slechte klantenservice ben ik me gaan verdiepen in onze wettelijke rechten op garantie. Al meermaals gevraagd wat de meerwaarde is van de premium garantie, maar ze antwoorden daar niet op. In de garantie die we kochten, staat dat ze enkel wisselstukken en werkuren bij herstellingen op zich nemen. Ik heb hen moeten zeggen dat ze wettelijk verplicht zijn alle kosten voor herstelling, ook vervoer, voor hun rekening te nemen. Ik vrees dus dat we daaraan ook nog eens 199 euro kwijt zijn. Hun gratis basisgarantie van 1 jaar betreft enkel motor en remsysteem. Terwijl ze dus wettelijk verplicht zijn op alles garantie te geven... Inderdaad een verkooptruc. Maar ondanks die 199 euro dan nog te gierig zijn om ons een herstelling, iets duurder, in de buurt aan te bieden.

We zijn dus al in bemiddeling bij de consumentenombudsdienst. Vrederechter zou een volgende stap kunnen zijn.

Soms denk ik dat ik maar gewoon 3u moet rijden voor de herstelling en daar een vakantiedagje mijn kleuter lawaaierig laten spelen :-) Maar die dienst naverkoop is zo onprofessioneel, ze geven geen antwoord op vragen, blijven naar onjuiste regels verwijzen, doen alsof zij heilig zijn dat ze de herstelling op zich willen nemen en dat ik degene ben die geen oplossing lijk te willen.

jef007

#6 , 28 jun 2023 08:55

opgepast als je een andere garage aan uw auto laat prutsen!!
dan ben je uw garantie kwijt!!

PetrElle
Topic Starter

#7 , 28 jun 2023 14:41

@jef007
Ja, dat weet ik. Voorlopig enkel diagnostiek gebeurt door een garage op vraag van verkoper zelf.

Terug naar “Consumenten Koop”