Beste forumleden,
Enkele jaren geleden kocht ik een appartement en de verkoper mocht er blijven wonen mits betaling van bezettingsvergoeding. De termijn van bewoning werd steeds verlengd daar de verkoper het moeilijk had om andere woning te zoeken (corona, gezondheidsproblemen....) In de akte van verkoop stond vermeld dat indien de voorwaarden niet werden nageleefd ik zonder ingebrekestelling of tussenkomst gerecht een deurwaarder kon laten komen om het pand te ontruimen, allemaal op kosten van de verkoper. Verkoper is nu plots thuis overleden, had volgens hem geen familie meer. Om lang verhaal kort te maken : politie ook ter plaatse geweest en die hebben het pand afgesloten. De bezettingsvergoeding wordt ook niet meer verder betaald door de bank.
Heb contact opgenomen met vredegerecht en die zijn niet bevoegd, contact opgenomen met notaris en die kan niets doen want ik ben geen familie, contact opgenomen met dienst onbeheerde nalatenschappen maar die moeten 4 maanden wachten vooraleer ze in actie kunnen schieten. Contact opgenomen met griffie van familierechtbank : ik kan niet zomaar een curator laten aanstellen. Wat doe ik nu het beste ? Een advocaat contacteren ? Kan ik die kosten dan vorderen op de nalatenschap ? En wat als ik nu afwacht tot de overheid in actie schiet ? Kan ik de bezettingsvergoeding nadien dan ook vorderen op de nalatenschap of kunnen ze mij dan verwijten dat ik niks heb gedaan ?