mijn vrouw werkt in een buurtwinkel ( spar ), ze moet vrijdag een infiltratie ( rug ) ondergaan, daarvoor krijgt ze een ziektebriefje omdat het voor haar een werkdag is, haar werkgever heeft laten verstaan dat hij het ziektebriefje niet aanvaard en dat ze op een vrije dag dit moet inhalen of verlof nemen,kan de werkgever dit zomaar doen , een ziektebriefje is toch wettelijk? ook heeft hij een whatsapp gestuurd naar elke werknemer met de tekst : enkele van jullie zijn voor lange tijd uitgevallen wegens operatie op zich geen aangename gebeuren voor niemand niet,uiteindelijk kiest niemand om ziek te zijn.maar het lijkt precies zo vanzelfsprekend dat de baas gewoon maar een maand doorbetaald, ik ben van mening dat situaties waarin langdurig afwezig dient te zijn moeten overlegd worden met ons hoe en wanneer we dit het beste inplannen en zelfs verlof inzetten. enerzijds draai ik er altijd financieel voorop en anderzijds draaien collega's er voor op op de werkvloer.ik zal er altijd voor iedereen zijn in noodsituaties en moest er plots iets onvoorzien gebeuren. maar voor geplande ziekenhuisopnames wil ik niet meer opdraaien en al zeker niet voor doktersafspraken of een bezoek aan de tandarts.hier dient uiteindelijk verlof voor, of er kan alle tijden gewisseld worden met een andere dag,
de infiltraties voor de rug in het ziekenhuis te geel gaan alleen door op een vrijdag ,mijn vrouw is ingeplant op 26/5 en 9/6 2023, dit zijn twee ziektedagen, ze heeft al pijn vanaf verleden jaar augustus en heeft geen enkele dag op ziekteverlof geweest uit angst berispt te worden en haar werk te verliezen en ze heeft altijd haar werk gedaan
kan een werkgever een ziektebriefje weigeren, graag een antwoord
Mvg paul