Omwille van complicaties bij haar vorige zwangerschap is mijn echtgenote door haar gynaecologe op ziekte gesteld vanaf 27.03.2023 voor haar nieuwe zwangerschap.
Als referentie voor haar uitkeringen werd nu het brutodagloon van de laatste dag van het 2e kalenderkwartaal dat voorafging aan dat waarin de arbeidsongeschiktheid zich voordeed genomen (30/09/2022), dit is het refertekwartaal.
In de praktijk komt dit voor haar echter neer op heel wat minder uitkeringen, daar alle indexeringen van 2022 pas werden toegepast in december 2022 bij haar werkgever(dus ná het in aanmerking genomen refertekwartaal).
Dit scheelt al gauw enkel honderden euro's, op haar ziekte maar straks ook op de moederschapsrust.
Volgens het RIZIV is het niet mogelijk een ander refertekwartaal in aanmerking te nemen, dit kan enkel bij 'niet-stabiele tewerkstelling' (wijziging in contract, wijziging in uurrooster ...), maar is hier niet het geval.
Qua uitkeringen maakt dit een groot verschil, in de praktijk valt zij nu nl. niet terug op 60 % van haar laatste brutowedde, maar heel wat minder, wat mij toch niet echt correct lijkt in dit geval en ons financieel ook wel wat problemen bezorgt.
Heeft iemand enig idee of ik hieromtrent nog verdere stappen kan ondernemen ?