Meta-data zijn al onderdeel van de samenleving sinds 1967. Dit potentieel belangrijk bewijsmateriaal wordt onvoldoende onderzocht en gebruikt in dossiers. Zowat alles tegenwoordig is digitaal (pdf, word, excel, foto, video, etc...), dit alles bevat als gevolg meta-data.
Wat is de kennis van juristen, flikken en (onderzoeks)rechters van meta-data? Ik werd door het Hof van Beroep in een correctionele zaak vrijgesproken wegens 'gebrek aan bewijs'. Er zaten meerdere digitale stukken in mijn dossier, maar van geen enkel stuk werden de meta-data onderzocht. Dit vonnis, hoewel gunstig, zint mij niet. Ik kan, voor professionele redenen, onmogelijk 'bekend zijn (al is het vanwege lasterlijke aangiftes) bij de politie'. Nu sta ik in hun databank.
Uiteraard was het aan het OM om schuld te bewijzen, wat onmogelijk was, dus heb ik mijn mond gehouden.
Concreet vb.: het dossier bevatte een video clip dat op x/xx/xx datum gefilmd werd in HD met een smartphone volgens de verklaring. Meta-data uitlezing tonen een datum 'created on' van 3 dagen later.en in SD.
Ik kan met meta-data mijn onschuld aantonen, maar vrees dat alle betrokkenen het in Keulen zullen horen donderen..
Ik wil voorkomen dat ikzelf een klacht tegen me krijg wegens lasterlijke aangifte omdat juristen te weinig kennis hebben van meta-data.
Iemand ervaring met het gebruik van meta-data à charge? Of een opinie?