Hoe schat u mijn kansen om 500€ aanbetaling terug te vorderen?
In Wallonië heb ik overhaast een auto gekocht van 37000 km met de volgende voorwaarden in het verkoopscontract;
Auto te keuren door verkoper, indien afgekeurd stort de verkoper de aanbetaling terug en wordt de koop geannuleerd.
Verder staat enkel het chassisnr, autotype en onze namen. Geen kilometrage.
De verkoper deed heel geheimzinnig over waar hij de auto heeft gekocht, hij moet het terug opzoeken, en kent de oorspronkelijke eigenaar niet.
In de verkoopsannonce staat altijd bij een renault garage onderhouden geweest en nog onder garantie.
timeline
- dag 1 inspectie, contract en annonce met 37000 km
- 8 dagen na de koop krijg ik het autokeuringsbewijs met 1400km meer erop.
- 12 dagen na de koop vraag ik de exacte stand van de km's voor de verzekering, 2000km meer en geeft de verkoper na aandringen de naam van de autohandelaar.
Ik vraag 350€ van de 500€ aanbetaling terug, om zijn tijd en keuring te vergoeden. De verkoper reageert boos.
Is hier sprake van een verandering in de de toestand van auto tijdens deze 12 dagen, voldoende om het contract te ontbinden?
Jammer genoeg is het contract onvolledig en niet sluitend, ik neem aan dat de verkoopsannonce ook als verkoopstoestand kan dienen?
Via een modelcontract voor verborgen verbreken wil ik nu een aangetekende brief sturen. Nog dingen die ik kan doen?
Is er een goedkope wijze via een deurwaarder?
Op een vriendelijke wijze het vragen is jammer genoeg niet gelukt. De verkoper claimt dat hij mij heeft aangeraden sneller mijn verzekering en immatriculatie in orde brengen aangezien hij de auto nog als daily driver gebruikte...?!