Mijn wagen is allicht total loss, er werd een ademtest afgelegd en ik blies daar 1,0 (nu is me niet duidelijk of dit dan promille was of mg/l maar ik vermoed het laatste gezien het feit dat ik mijn rijbewijs meteen voor 15 dagen kwijt ben.
Promille is resultaat van een bloedtest
Zal dus wel lucht zijn (tenzij de agenten het zelf omrekenden van lucht naar ‰)
1 mg/L is niet van "enkele" bieren, of het moeten er héél zware zijn, en dan nog
0,35 mg/L is 0,8 ‰
1mg/L is dan ongeveer 2,3 ‰ , dat is al redelijk stevig
Nu vroeg ik me af wat er me nog te wachten staat?
Ik lees bedragen van 1.600 tot 16.000 euro, maar hoe groot is de kans dat dit richting de bovengrens opschuift?
Het zal eerder tegen de ondergrens aan zijn
Dat naar boven opschuiven is voor zwaardere gevallen, ongevallen etc, bij herhaling, ...
Maar daarmee gaat het niet afgebonjourd zijn ...
Financieel komen er bij veroordeling ook nog zo'n 350€ aan verplichte bijdragen en onkosten bij
Als straf :
- nog een tijd extra verval van het recht op sturen , denk eerder aan maanden dan weken.
(mogelijk ineens medisch rij-ongeschikt verklaring - da's dan minstens 6 maanden rijverbod alvorens je tegendeel mag bewijzen)
- herstelonderzoeken alvorens je weer màg rijden
(theorie, praktijk, en vooral: medische tests om te zien of je niet alcoholverslaafd bent )
- je zit ook boven de grens (1,8‰ ) voor alcoholslot , dat gaat ook wel iets kosten ... plus begeleidingsprogramma daarrond
(kosten kunnen hier eventueel in mindering gebracht worden op de boete, of rechter kan boete al milderen, gezien je die kost gaat hebben)
Verval is voor ALLE motorvoertuigen, ook brommertjes en speed-pedelecs ...
En vliegtuigen, boten, ...
Ik heb mijn rijbewijs intussen 20 jaar, ik heb nog ooit positief geblazen maar dat is ook alweer meer dan 15 jaar geleden.
Veroordeeld ?
Of is het toen bij minnelijke schikking gebleven ?
Ga daar dan alvast niet voor de rechter staan alsof het anders nooit gebeurde ...
Intussen heb ik ook stappen gezet om het drinken finaal af te zweren, is dat iets dat kan helpen als het bij de politierechter moet komen?
Dat kan u alleen maar helpen ...