casco woning grond ophogen

Giu
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

casco woning grond ophogen

#1 , 30 mar 2023 20:09

Hallo allemaal.

Ik heb in 2021 een casco woning met mijn vriendin gekocht . Nu zijn wij recent verhuisd naar deze woning en willen wij beginnen met de werken buiten.Afbeelding Ik zou nog ongeveer 30 cm grond moeten ophogen zodat de zwarte boord onder aan de woning niet meer zicht baar is.

Nu wist mijn buurman te vertellen dat in de omgevingsvergunning staat dat ik niet zomaar mag ophogen tenzij dat ik 1 m van de perceels grens afblijf. ( dit heb ik ook nagelezen in de vergunning en klopt effectief) maar dan heb ik nog maar vanaf de perceels grens tot aan de zijkant van mijn huis 2 m ipv 3 m om mijn auto in te rijden.

Nu heb ik naar de bouwheer gebeld en dit probleem uitgelegd en hij wist mij te vertellen dat ik het beste een papier kan opstellen met mijn buurman om over de volledige 29 m langs de perceels grens een aqua drain ( regen goot) te plaatsen. Ik heb het gevoel alsof hij mij simpelweg gewoon gemakkelijk afwimpelt.

Mijn buurman gaat hiermee akkoord maar dit is natuurlijk weer een grote kost ….

Mijn vraag is : Is de bouwheer hiervoor aansprakelijk ? Want ik wist hier helemaal niks van toen ik de cascowoning kocht ?

Alvast bedankt .

basejumper

#2 , 30 mar 2023 20:45

Neen. U mag geacht worden zelf de vergunning te bekijken. Dat doet best elke koper vooraleer te kopen. De technische dienst van elke gemeente kan de kopers aldaar inlichten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Giu
Topic Starter

#3 , 30 mar 2023 20:55

Dus als in het goed begrijp , moet ik gewoon volgen wat er in de vergunning staat , blijf ik 1 m van de perceelsgrens af en hoog ik vandaar uit mij grond op maar kan in nooit mijn auto inrijden omdat de breedte maar 2 m is ? Dit is toch niet logisch? Wie maakt er nu zo een smalle oprit ?

Reclame

LeenW

#4 , 30 mar 2023 20:59

Uw bedenkingen zijn volledig terecht, maar zoals Basejumper schreef, is dat iets wat u voor de koop had moeten doen.

Giu
Topic Starter

#5 , 30 mar 2023 21:09

Weer een les geleerd .. dit was onze eerste huis . Gebeurt geen 2 de keer hoor moesten wij nog eens een huis kopen damn…

lukasi

#6 , 31 mar 2023 10:34

Mag u wel in de zijtuinstrook een oprit leggen
Ik ga ervanuit dat dit gaat over de zijtuin.
Want extra parkeerplaatsen creeren is ook beperkt in een vergunning.
Kijk dit ook even na.
Moest het wel mogen.
Umag natuurlijk op of vlak tegen de perceelgrens een keermuur plaatsen zo dat u wel kunt ophogen.
Tot 50 cm ophoging of afgraving is niet verplicht met vergunning.
Het plaatsen van een aqua drain is onzin. Je moet rekening houden met het afschot op de oprit en dit kan perfect gelegd worden richting achtertuin of straatkant.

basejumper

#7 , 31 mar 2023 19:22

Beste

Niemand verplicht u op te hogen…. Is er geen andere manier om aan die kant de muur af te weken zonder ophoging?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Giu
Topic Starter

#8 , 31 mar 2023 19:44

Dit staat in de vergunning:

Bodemreliëf
Het reliëf wordt beperkt gewijzigd. Een ophoging van het bodemreliëf is slechts toegelaten tot op gelijke hoogte of tot op maximaal 30cm boven het straat- of trottoirniveau. Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”