En die uitzondering is enkel tijdelijk
Nu blijkt echter dat de wikifin (FSMA) wel aangeeft dat cash weigeren kan als de zaak die op voorhand aangeeft (zonder dat er een bepaalde uitzonderingen is zoals bv recente inbraken): https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... %20aankoop en dan specifiek 'Als de handelaar voorafgaand aan de aankoop duidelijk kenbaar maakt dat hij geen cash aanvaardt.'
Kan u mij die Europese verordening tonen waarin staat dat cash geld moet aanvaard worden? Ik heb gezocht, ik vind ze niet. Er is enkel een verordening die stelt dat de Euro (munten/biljetten) een dwingend betaalmiddel zijn.In verwacht dat dit geen echt nuttig topic wordt, aangezien iedereen op dezelfde bronnen uit het nieuws zal uitkomen, gecombineerd met de vage adviezen van de FOD, NBB en EU. Waarin trouwens meestal niet op de exacte vraag geantwoord wordt voor deze case.
Ik heb nog geen enkele rechtszaak specifiek hierover gekend, dus alle beweringen hoe dit zou beoordeeld worden zijn ook maar een mening.
- In principe is cash geld een wettig betaalmiddel dat niet kan geweigerd worden, met uitzondering van een aantal cases (zoals grote coupures of onevenredig gebruik van muntstukken).
- In de praktijk weigeren best veel handelaars nu al cash geld. Dit wordt gedoogd, ook al omdat de vorige minister van Economie Muylle meermaals aangaf dat dit toegelaten is indien duidelijk geafficheerd. Volgens mij zonder wettelijke basis. Echter kwam vlak nadien de eerste Covid-golf, waardoor iedereen het normaal vond dat contactdoos betalen werd aangemoedigd.
- Er is weliswaar een Europese Verordering dat cash geld moet aanvaard worden, maar dit houdt niet tegen dat men in Nederland wel wettelijk vastgelegd heeft dat handelaars cash mogen weigeren. Zo belangrijk lijkt die Verordening me dus niet.
- Er was een recent voorstel van minister Dermagne dat er effectief boetes zouden opgelegd worden aan handelaars die cash weigeren, maar onder zware druk van o.a. Unizo is men daar nu op teruggekomen. In plaats van iets te verduidelijken, bevestigt men dus enkel dat iedereen zijn zin mag doen en dat hier geen gevolgen voor zullen zijn. Maar de wet zelf past men dan weer niet aan.
- Wat volgens mij niet ter zake doet: de gevallen waarin cash betalingen wettelijk verboden zijn (grote bedragen boven 3.000 euro of bepaalde sectoren zoals aankoop edelmetalen) of de verplichting om sinds 2022 ook een digitale betaalmethode aan te bieden. Allemaal waar, maar dat is de vraag niet. Jammer dat dit op gereputeerde websites toch dikwijls wel als antwoord wordt gegeven.
Wel, er is GEEN Belgische wet hierover. Men moet dus naar de EU kijken en er lijkt geen Europese wet/verordening te zijn die dit specifiek aangeeft.En die uitzondering is enkel tijdelijk
Nu blijkt echter dat de wikifin (FSMA) wel aangeeft dat cash weigeren kan als de zaak die op voorhand aangeeft (zonder dat er een bepaalde uitzonderingen is zoals bv recente inbraken): https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... %20aankoop en dan specifiek 'Als de handelaar voorafgaand aan de aankoop duidelijk kenbaar maakt dat hij geen cash aanvaardt.'
Dat kon dus bvb bij recente overvallen in de buurt, een p(l)andemie, ...
Zonder blijvende, gegronde reden is cash weigeren dus verboden
Kris Peeters (de ex-minister) tikte indertijd nog gemeenten op de vingers die geen cash aanvaardden in hun parkeermeters
Cash is immers wettelijk betaalmiddel, en moet aanvaard worden
Vooral dit soort mij: de FOD economie en de FSMA spreken elkaar tegen. Veel websites, ook van juristen, spreken hierover, maar vaak slaan ze de bal mis.- Wat volgens mij niet ter zake doet: de gevallen waarin cash betalingen wettelijk verboden zijn (grote bedragen boven 3.000 euro of bepaalde sectoren zoals aankoop edelmetalen) of de verplichting om sinds 2022 ook een digitale betaalmethode aan te bieden. Allemaal waar, maar dat is de vraag niet. Jammer dat dit op gereputeerde websites toch dikwijls wel als antwoord wordt gegeven.
Inderdaad. Toch wel erg dat het zover moet komen. Als de experten hier in België zelf de wet nog niet kunnen interpreteren/kennen. Dat is toch echt erg.Ik heb inderdaad al veel tegenstellingen gezien. Het zal afwachten zijn tot iemand effectief een klacht indient tegen een handelaar en een rechtbank beslist.
Dat is een aanbeveling! Geen juridisch bindende tekst!De EU / ECB stelt zélf dat weigeren niet mag:
https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... aq.nl.html
In geen een van uw links staat iets over verplicht aanvaarden van cash...