Allen,
Ik had graag willen nagaan of het mogelijk is om in België eerherstel aan te vragen voor een misdrijf waarvoor ik in Nederland werd veroordeeld.
Situatie:
Tussen 2009 - 2017 was ik, als Belg, woonachtig te Nederland.
In 2014 werd ik, samen met mijn ex-partner, gearresteerd voor bezit (en vermoedelijke handel van softdrugs naar België) tijdens huisonderzoek.
Er werd +/- 100gr weed gevonden op moment van arrestatie. Ikzelf was op dat moment verslaafd aan softdrugs. De ´handel´ van softdrugs was van mijn ex.
Ik was echter op de hoogte en heb zelf een paar keer geholpen (dit was echter minimaal daar dit geheel niet mijn ´wereld´ is - het dealen dan - ik was blower, geen dealer)
Ik ben uiteindelijk, samen met mijn ex, in 2017 veroordeeld voor eerder genoemde feiten met als straf 2jr voorwaardelijk.
Ik had namelijk verklaard dat het mijn handel was (in de hoop mijn toenmalige partner te ´redden´, deze was nl al eens veroordeeld).
Daarnaast ben ik op de zeldzame momenten dat ik een deal had gesloten (op vraag van mijn ex), meteen ook zwaar overvallen geweest in klaarlichte dag op een overvolle parking.
Dit hielp natuurlijk ook niet.
Hoe dan ook, ik ben zwaar gestraft. Na de arrestatie ben ik mijn werk kwijt geraakt. Ik heb mijn huis moeten verkopen. Ik werd bestempeld als zware crimineel. Ik heb jarenlang schulden moeten afbetalen. (Mijn ex was ook nog zwaar gokverslaafde en alles was op mijn naam gezet)
Nu, 6 jaar na veroordeling, ben ik leidinggevende (nota bene een veiligheidsfunctie) bij het bedrijf waar ik al werk sinds 2016. En heb een goed leven opgebouwd.
Echter, nu wordt mijn huidige partner afgerekend op mijn verleden. Haar kandidatuur voor de politie werd afgesloten omwille van haar relatie met mij.
We zijn inmiddels bijna 6jr samen.
Vandaar mijn dringende vraag.
Kan ik eerherstel aanvragen in België voor een misdrijf waarvoor ik in Nederland ben veroordeeld?
Alvast bedankt om duidelijkheid te brengen!
Mvg,
KellyF