#7 , 18 feb 2023 16:21
Ik sluit mij aan bij hierboven omdat er bij wilsonbekwaamheid geen euthanasie mag plaatsvinden. Niet dat het nooit gebeurt, maar de bewijsvoering gaat moeilijk worden. Degene die verklaart dat uw vader wilsonbekwaam was, zegt daarmee meteen ook dat de euthanasie niet volgens de regels is verlopen.
Verder zou ik de strategie die Eylis voorstelt, zeker proberen. Maar hou in het achterhoofd dat 'zéér verdacht' niet volstaat om een testament van tafel te vegen. Zeker voor een rechtbank telt enkel hard bewijs.
Weliswaar een andere situatie dan bij u, maar om aan te tonen dat in erfrecht logische argumenten alleen niet volstaan:
Mijn vader had bij zijn overlijden een proces lopen tegen zijn wettelijke echtgenote wegens schijnhuwelijk en had een ontervend (handgeschreven) testament gemaakt. Op zich was aan de nodige voorwaarden hiervoor voldaan. Behalve één. Hij had expliciet moeten schrijven: "ik onterf haar".
Door dit niet te doen en haar gewoon niet als erfgenaam te noemen, was aan een vormvereiste niet voldaan.
Uitleg die we kregen, is dat een testament enkel op vormjuistheid wordt beoordeeld omdat de uiteindelijke wil van de erflater toch niet te kennen is.
Je zou zeggen in dit geval wel, gezien de lopende rechtszaak wegens schijnhuwelijk. Moeilijk voorstelbaar dat hij haar dan wel als erfgenaam wilde, nog afgezien van het feit dat hij haar niet vernoemde.
Maar volgens de notaris kan je nooit weten wat er in iemand omgaat en kon hij zich op het einde nog hebben bedacht.
Ook dat was aantoonbaar niet het geval, aangezien hij vlak voor zijn dood een mailtje naar zijn advocaat stuurde dat het proces absoluut moest doorgaan. Maar logica, waarschijnlijkheid enz. tellen dus niet.