gebouwd op grond buur

Huberke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gebouwd op grond buur

#1 , 17 feb 2023 21:16

Naast mijn ouders is een koppel aan het bouwen.
Zij hebben tussen hun gevel en de gevel van mijn ouders huis een ruimte tussen gelaten zodat het geen gemene muur zou zijn.
Echter komt na een tijdje de eigenaar ons zeggen dat het huis van mijn ouders een paar centimeter op hun stuk staat.
Dit moet dus zoal zijn van het jaar 1975 . De vorige eigenaar heeft daar dus nooit op gesproken en het stuk is in zijn bezit geweest tot 2015 hij is dus 40 jaar eigenaar geweest van het stuk tot de mensen die nu aan het bouwen zijn het kochten.
De mensen die nu aan het bouwen zijn hebben ons gemeld daar geen zaak van te maken dat ze daar niet moeilijk over doen. Maar nu doet de volgende situatie zich plots voor . Aangezien de buren een meter dieper dan ons mogen bouwen hebben deze plots hun gevel voor onze gevel gebouw maar dan ook nog eens een 20 cm naar onze gevel toe. Ze hebben hun gevel zelfs rond onze dakgoot gemetst.
Mogen deze mensen dit zomaar ? Is het niet zo dat de bouwovertreding, die mijn overleden vader, eigenlijk zonder dat wij het wisten gedaan heeft na 30 jaar vervalt zodus dat de huidige eigenaars daar niets meer aan kunnen doen? Of hoe zitten de zaken juist? Mogen hun dan een dergelijke actie ondernemen?
In bijlage een plannetje van hoe de situatie nu is zie link onder

https://i.postimg.cc/nLkYgW0J/Gevel.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 18 feb 2023 00:46

"Echter komt na een tijdje de eigenaar ons zeggen dat het huis van mijn ouders een paar centimeter op hun stuk staat."

In de jaren zeventig werd er nu eenmaal zo gebouwd. Scheidingsmuren werden "te paard" gebouwd. Dat betekent de helft van de dikte van die muur op beide percelen. En toen waren dat volle muren.
Het spreekt vanzelf dat de buren over deze CORRECTE bouwwijze in die jaren geen problemen kunnen maken!!!

De jongere generatie van tegenwoordig blijkt dit niet te weten; toen MOEST men zo bouwen!!!
Mijn eerste woning werd in die jaren ook zo gebouwd. Een gemene muur van 18 cm die 9 cm op aangrenzend perceel werd gebouwd. Legaal toen en verplicht!!!

"Is het niet zo dat de bouwovertreding, die mijn overleden vader, eigenlijk zonder dat wij het wisten gedaan heeft na 30 jaar vervalt zodus dat de huidige eigenaars daar niets meer aan kunnen doen? Of hoe zitten de zaken juist? Mogen hun dan een dergelijke actie ondernemen?"

Uw vader beging geen overtreding!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 feb 2023 09:08

Ik mag hopen dat dit achteraan is ?
Was er dan geen afscheiding op perceelsgrens ?

Bizarre keuze om voor amper 1m je gebouw amper 20cm breder te maken
0,2 m2 (per verdiep) die wel extra kosten meebrengt voor ruwbouw, afwerking, dak, ...

Zoals Thomas Morus stelt: bouwen met muur half op lege bouwgrond ernaast was verplicht indertijd, en kan je nog tegenkomen in verkavelingsvoorwaarden uit die tijd
(ik ben het zelf pakweg 10j geleden meermaals tegengekomen toen ik naar bouwgrond zocht).

Je koopt ook wat je ziet, niet wat er "op plan" staat.
Als een bouwgrond op plan 8m breed is, kan het perfect zijn dat je bvb maar de resterende vrije 7,8m koopt - zeker met oude opmetingen zit daar vaak wel wat verschil op.
Verkeerd of gewoon minder nauwkeurig gemeten indertijd, verkeerd afgepaald, ... hoeft niet opzettelijk gebeurd te zijn.

Reclame

Franciscus

#4 , 18 feb 2023 12:32

Staan zij nu niet op jullie grond? nl minimaal 10 cm o.a. door het 'overkappen' van de dakgoot?

Huberke
Topic Starter

#5 , 18 feb 2023 20:46

Hier het bovenaanzicht. Die inspring is enkel de 1 ste verdieping en omvat een 12 cm. Zie groene lijn.
Mijn vraag is of de buurman hier een bouwovertreding mee begaat tov mijn ouders?
Indien wel wat als mijn moeder hier niets van zegt maar in de toekomst haar woning verkoopt , kan de koper hier dan nadien een zaak van maken?
https://i.postimg.cc/pdpFWp5P/muur-bovenaanz.jpg

Ze hebben rond de dakgoot moeten metsen.

Franciscus

#6 , 18 feb 2023 21:51

En waar staat dan de hofmuur ? Schuift die ook op?
Hoe die dakgoot herstellen als er een defect is?

Thomas Morus

#7 , 19 feb 2023 00:13

Buur moet in verlengde van de eerder bestaande muur verder bouwen.
Dit is een ernstige bouwovertreding. Waardevermindering woning...
Een klacht lijkt me gepast en zelfs nodig. De oude scheidingsmuur werd gebouwd volgens de toenmalig vigerende wetgeving.
De buren zijn grandioos in fout. Laat u iets wijsmaken!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Huberke
Topic Starter

#8 , 19 feb 2023 18:25

@ Franciscus de hofmuur is een deels gemetste muur ( de stippelijn op de tekening ) loopt gelijk met de gevel.
De buren hebben de bewuste muur gewoon rond de dakgoot gemetst en tot tegen de afvoerpijp van de bewuste dakgoot. Ik stel me inderdaad de vraag wat die architect bezielt om dit zo te doen en eigenlijk een bouwovertreding te begaan hiermee. Een deel van de dakgoot is dus ook nimmer bereikbaar.
Wordt het nu eigenlijk dan ook geen gemeenschappelijke muur want die bewuste muur staat dus tegen het huis van mijn ouders.
Ik stel me de vraag wat wij hiermee moeten doen en hoe aanpakken want wij willen natuurlijk ook niet echt ruzie met de geburen want tot nu toe hebben wij er wel een goede verstandhouding mee. Al is dat wel geen reden om een actie van hun niet aan te kaarten en met het huis van mijn ouders hierdoor een waardevermindering te bekomen.
@ Thomas Morus bedankt en ook de andere

Uit goede bronnen heb ik ook vernomen dat er een afwijking is toegestaan van de bouwregels. Het dak is ook veel kleiner en hoger dan dat van mijn ouders. Ik heb een vermoeden dat mijn ouders hierdoor meer kans zullen krijgen op waterinsijpeling enz. Het zonlicht in de tuin van mijn ouders is heirdoor ook heel beperkt geworden.

Franciscus

#9 , 19 feb 2023 18:34

Die waardevermindering zal u merken als huis wordt verkocht in de toekomst.
Maar dan zal het vermoedelijk te laat zijn om gerechtelijke akte te ondernemen.

Kennen jullie geen architect in familie of vriendenkring om eens naar de plannen en foto's te kijken.

Anders toch maar naar gemeente en vragen wat de dienst bouwtoelating van deze situatie vinden.

Huberke
Topic Starter

#10 , 27 feb 2023 19:38

Wij hebben nog eens gepraat met de buren. Na overweging en gesprek met de geburen ( waar we toch deftig mee kunnen praten ) hebben wij besloten geen probleem te maken van de muur alvast wij toch niet. Echter na wat nadenken toch nog vragen. Kan er bvb een afspraak gemaakt worden dat indien het huis van mijn ouders verkocht wordt en de kopers een probleem hebben met die muur ze de muur toch moeten afbreken? Of een afspraak dat de muur deels mag afgebroken worden indien er een lek in de dakgoot bevind juist achter die muur om deze te kunnen herstellen? Wat is de verjaring van deze overtreding?

Franciscus

#11 , 28 feb 2023 00:16

Die afspraken kan u best maken nadat u bij de gemeente eens ben gaan controleren naar de plannen EN uw kadasterplannen en akten eens goed hebt laten bekijken door jullie notaris.

Terug naar “Andere”