Order geplaatst voor zonnepanelen in okt/2021 maar nog steeds niet geplaatst.

nauwynckj
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Order geplaatst voor zonnepanelen in okt/2021 maar nog steeds niet geplaatst.

#1 , 03 feb 2023 18:15

Beste,

Op 13/10/2021 werd een order geplaatst voor een zonnepanelen installatie bij X. Dit is online gebeurd.
Kort nadien is iemand langsgekomen om de installatie in de woning na te zien om zeker te zijn dat er geen extra werken nodig waren. Alles was ok, dus order werd bevestigd zoals offerte oorspronkelijk was opgesteld.
Maar sindsdien ... niets meer gehoord. Zelf contact opgenomen, mail en telefonisch, maar zonder gehoor.
Bedrijf bestaat nog steeds, maar op website staat vermeld, dat ze geen nieuwe klanten meer aannemen. Dit met de vermelding dat ze niet in staat om binnen een redelijke termijn te plaatsen door de wereldwijde bevoorradingsproblematiek.
We willen van deze order afzien. Kan dit?
Op de algemene voorwaarden staat dat ik beroep kan doen op het herroepingsrecht na levering van de goederen Goederen zijn nog niet geleverd dus ik veronderstel dat ik daar nu ook reeds gebruik van kan maken?
In hun algemene voorwaarden staat ook dat ze hun best doen om binnen de 12 weken te leveren.

Ondertussen zijn vrienden en kennissen die veel later en bij andere aanbieders een bestelling hebben geplaatst wel reeds voorzien van hun installatie. Dit gebeurde in praktisch alle gevallen binnen de 6 maanden na de bestelling. Maar bij X.

Als je op google zoekt op X merk je alvast dat ik niet de enige ben die het meer dan zat is bij deze firma. :( :( .

Kort samengevat ik heb geen vertrouwen meer in deze firma en wil van mijn order afzien om dan asap bij andere partij mijn bestelling te plaatsen.

Hopelijk weet iemand raad over hoe ik dit best verder aanpak.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg
Jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 03 feb 2023 18:22

Geen voorschot betaald?

nauwynckj
Topic Starter

#3 , 03 feb 2023 18:42

Sorry, was dit vergeten melden.
Inderdaad wel voorschot betaald.

Reclame

Thomas_A

#4 , 03 feb 2023 20:08

Dat zou het niet moeilijker mogen maken, maar het doet het wel.

Normaal zou het advies zijn om nog aangetekend een redelijke termijn voor installatie te geven. Als ze dan nog niet komen installeren of minstens reageren kan u de overeenkomst als ontbonden beschouwen. Dan is het aan hen om te procederen, wat moeilijk is als ze niet eens reageren op uw ultimatum.

Doordat zij echter uw voorschot hebben, is de kans groot dat u zal moeten naar de rechtbank gaan om dit terug te krijgen. En dus moet u als eerste kosten doen. Of natuurlijk het voorschot als verloren beschouwen, wat soms goedkoper kan uitkomen.

mava105

#5 , 04 feb 2023 08:55

En waarschijnlijk geen einddatum voor de werken vermeld?

nauwynckj
Topic Starter

#6 , 04 feb 2023 09:32

Nee, inderdaad ook geen einddatum vermeld.

nauwynckj
Topic Starter

#7 , 04 feb 2023 14:40

De termijn waarin je beroep kan doen op het recht voor herroeping start vanaf het moment dat de goederen geleverd zijn en dat is hier nog niet het geval. Dus ik ga ervan uit dat ik dus nu ook al gebruik kan maken van dit recht.
Ze gaan misschien moeilijk doen om voorschot terug te betalen maar ik veronderstel dat ik recht in mijn schoenen sta als ik deze terug eis en dus desnoods via bemiddeling van een ombudsdienst of zelf rechtbank?

Terug naar “Consumenten Koop”