In het geval van TS is het hier geen proefperiode maar een testdag.
En vader is geen student maar een ervaren chauffeur.
De Belgische wetgever is hier weer zeer duidelijk met onduidelijkheid en open achterpoort.
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... run-unpaid
https://nl.indeed.com/carrieregids/sala ... ag-betaald
Deze werkgever is een uitbuiter : een proefdag van 26 uren ?? is volgens mij een testdag van 3 volledige dagen.
Wettelijk gezien moet een testdag of een test niet vergoed worden; leunt wel dicht aan bij uitbuiting.
Ken verschillende personen ( meestal jongeren ) die hier het slachtoffer van worden en zijn.
https://www.jobat.be/nl/art/kan-je-een- ... oefdraaien
Een testdag is gewoonlijk tussen 1 en 4 uren testen.
Ook oppassen volgens mij is uw vader zelfs niet verzekerd tegen arbeidsongevallen gedurende die 26 uren.
p.s. in mijn verleden liet ik sollicitanten in de administratie slechts enkele testen doen ( max. 1 - 2 uurtjes gesprek, voorstelling en proef incluis ) + betaling van verplaatsingskosten.
Ben van zelfde mening, interim beweerde dat er bij de transport sector andere wetgeving geldt en gingen mij dat nog bezorgen, wel, lang niet meer gehoord of gezien.
Het is maar 26 uur, maar voor mijn vader is dit nu de zoveelste afpersing. Hoe zou men zich voelen als elke interim blijkt u te willen mishandelen en misbruiken?
Hij is 64 jaar en werkt nog steeds dagelijks 12-14 uur als internationaal vrachtchauffeur, terwijl hij in zijn eigen land afgestudeerd is met een master handelswetenschappen.
Toen hij naar België kwam en onder vuil volk preien raapte voor 10 euro op een dag, toen hij bij vele bedrijven mishandeld is geweest, toen hij 10 jaar als interim heeft gewerkt voor eenzelfde bedrijf, terwijl iedereen rondom na 6 maand vast contract krijgt. Dergelijke zaken zijn degoutant, maar zelf ben ik nu ook oud genoeg om te eisen wat moet.
Ik heb zelf gestudeerd en heb nog nooit gehoord van een clausule in de transport sector dat iemand toestaat een testdag mee te volgen voor een hele dag, laat staan 26 uur in 1 rit.
Als er iemand is die mij kan bevestigen van wel zou dat top zijn, ik sta namelijk gereed om een rechtszaak te starten voor die 26 uur en alle moeite en geld erin te steken, niet omwille van de niet-vergoeding, maar puur uit principe en afschuw van degoutante praktijken.