Hallo
Ik ontving vandaag een brief ivm feiten die zich enkele maanden geleden afspeelden. Na een voetbalmatch is er een schermutseling onstaan tussen mijn vrienden en enkele andere mensen. Hierbij werd er een slag of twee uitgedeeld. Ikzelf heb geen geweld gepleegd maar ik stond er wel bij. Op de brief staat dat het gaat om
Het – tijdens het zich in de perimeter bevinden omwille van en ter gelegenheid van een voetbalwedstrijd – aanzetten tot slagen en verwondingen, haat of woede ten opzichte van één of meerdere personen (art. 23bis)
en volgens artikel 9:
Artikel 19 bepaalt hierbij dat de bovenstaande artikelen van toepassing zijn gedurende de ganse periode waarin het stadion toegankelijk is voor het publiek. De artikelen die betrekking hebben op de perimeter zijn van toepassing gedurende de periode die aanvangt vijf uur vóór het begin van de voetbalwedstrijd en die eindigt vijf uur na het einde van de voetbalwedstrijd. Artikel 23bis – buiten de desbetreffende perimeter – is van toepassing tijdens de periode die aanvangt vierentwintig uur vóór het begin van de voetbalwedstrijd en die eindigt vierentwintig uur na het einde van de voetbalwedstrijd.
Ikzelf heb geen slagen uitgedeeld of geweld gepleegd, maar maakte wel enkele handgebaren op een paar meter afstand. Het incident heeft zich echter afgespeeld op een tijdstip wanneer de wedstrijd al langer dan 5 uur gedaan was. Ik vroeg me nu af wat dit betekent.
Kan ik nog bestraft worden? In de wet staat er wel iets over 24 uur na de wedstrijd maar dit gaat dan over feiten die buiten de perimeter zijn gebeurd en het feit speelde zich af binnen de perimeter en zo staat het ook op mijn brief.
Kan ik überhaupt gestraft worden voor een handgebaar?
Kunnen ze de wet waarvoor ik bestraft wordt aanpassen zodat ik buiten de voetbalwet om bestraft wordt? Kan ik dan ook gestraft worden voor een handgebaar?
Alvast bedankt!