Hallo,
Anderhalf jaar geleden kocht ik een toestel bij een grote webwinkel. Inmiddels is het toestel kapot en dus nog binnen garantie. De webwinkel heeft laten weten dat ze het toestel niet kunnen herstellen. Normaal zouden ze dan een nieuw exemplaar moeten opsturen. Dat zou ook moeten kunnen want ze hebben het toestel gewoon voorradig. Toch laten ze weten dat ze het toestel niet "kunnen" vervangen, omwille van een tekortkoming in het IT systeem waardoor de klantendienst medewerker geen vervanging kan aanvragen.
Daarom hebben ze de aankoopprijs terugbetaald.
De prijs van dat toestel is echter sinds de oorspronkelijke aankoop met 42% gestegen, waardoor ik aanzienlijk zou moeten opleggen om een nieuw exemplaar te kopen.
Wat zijn hierin mijn rechten? De aankoopprijs terugbetalen is normaal gezien pas toegestaan wanneer herstellen of vervangen niet mogelijk is (bvb. wanneer het toestel niet meer gemaakt wordt).
Is een tekortkoming in het IT systeem een geldige reden om een toestel, dat gewoon voorradig is, niet te "kunnen" vervangen?