Op het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek van onze noorderburen wordt goed omschreven wat in Nederland wordt verstaan onder het woord "file": het is een verzamelbegrip voor drie soorten stagnerend verkeer, namelijk:
- langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over minstens 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/uur, maar vaak wel sneller gaat dan 25 km/uur;
- stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer bijna overal minder dan 25 km/uur rijdt;
- langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over grotere lengte met op sommige stukken stilstaand verkeer.
Nu is in Nederland recent nogal wat commotie ontstaan over de sanctie die het gerechtshof Leeuwarden uitsprak tegen een motorrijder die via een voorsorteerstrook langs een stilstaande file tot vooraan het verkeerslicht was gereden.
De motorrijder haalde als argument aan dat hij "uit veiligheidsoverwegingen niet achteraan de file had willen aansluiten". Tsja.
Maar los daarvan: Nederland heeft, in tegenstelling tot Belgie, geen wettelijk kader voor filefilteren; daar geldt voor motorrijders enkel een advies dat zij op autosnelwegen onder bepaalde voorwaarden tussen twee files in mogen inhalen of voorbijrijden.
In Belgie is filefilteren wettelijk wél geregeld, net als de verplichting voor bestuurders om bij file een reddingsstrook te vormen.
Maar waar ik met deze lange inleiding heen wil: is er in België een definitie voor een "file"? Is die gelijk aan de Nederlandse omschrijving? Kunnen twee rijen voertuigen met een lengte van pakweg 50 meter die bvb in bebouwde kom stilstaan voor een rood licht gelijkgesteld worden met een "file"? Moet daar dan een reddingsstrook gevormd worden? Mogen motorrijders daar filefilteren?