uitbreiding auvibel wetgeving

Simon Verhoeven
Topic Starter

uitbreiding auvibel wetgeving

#1 , 29 dec 2009 16:16

zie: http://www.tik.be/auvibel_uitbreiding_goedgekeurd

Nu zat ik eigenlijk met een vraag hierover.
Mag men dan eigenlijk nog wel mensen die iets illegaals gedownload hebben een boete geven, want dat lijkt me dan toch nogal op 2 keer straffen voor hetzelfde feit.
Nu ja, het hangt natuurlijk af of je die taks al dan niet als een transactievoorstel mag beschouwen.
Heeft iemand hier wat meer informatie over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 30 dec 2009 09:58

Hoe zit het dan ook verder met het vrij verkeer in europa...

tegenwoordig kan je alles online kopen (aan goedkopere prijzen)

In hoeveel toestellen (electronica) zit er niet een geheugen dat met usb aan je pc te hangen is... (camera, printer, gsm, ipod, ... )
deze mag je dan niet meer kopen in het buitenland???
(want dan betaal je de taks niet)

vrij verkeer van goederen?

heb er toch bedenkingen bij...

Vandebos

#3 , 30 dec 2009 13:05

Pfff blijft een zoveelste nutteloze stap in het gevecht tegen piraterij. Onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat wanneer illegaal downloaden wereldwijd onmogelijk gemaakt zou worden maar liefst 53% van de huidige datatransfers zou wegvallen. En dan wordt het weer leuk voor illegale groepen zoals Twilight, bits en bytes en andere uit het verleden die in België alleen al omzetten haalden van honderdduizenden cd's/dvd's per maand.

Reclame

j.demoor

#4 , 31 dec 2009 10:22

“Art.55.De auteurs, de uitvoerende kunstenaars en de producenten van fonogrammen en van audiovisuele werken hebben recht op een vergoeding voor de reproduktie voor eigen gebruik van hun werken en prestaties, inclusief voor de gevallen bedoeld in *artikel 22, § 1, 5, en artikel 46, eerste lid, 4, van deze wet...”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

* “Art.22..§ 1. Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen :...5° de reproduktie van geluidswerken en audiovisuele werken gemaakt die in familiekring geschiedt en alleen daarvoor bestemd is...”(Wet betreffende het auteursrecht).

Het K.B. van 16 december 2009 wijzigt het K.B. van 28 maart 1996 betreffende het recht op vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik. Dit betreft dus een vergoeding voor een reproductie die niet illegaal is en dus ook niet beboet kan worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex

#5 , 31 dec 2009 11:12

Dus als U via Itunes muziek koopt en die op een cd / dvd / usb-stick zet, dan betaalt u 2x auteursrechten ... klinkt mooi! :cry:

Simon Verhoeven
Topic Starter

#6 , 31 dec 2009 11:22

Minstens, je betaalt per drager.
Weer een leuke toevoeging met hoe vaak ik dvd's gebruik voor images/backups :cry:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2009 12:24

nog iets leuk als handelaar :
je moet elke maand uw lijst opsturen van aangekochte / verkochte produkten zeker als die uit het buitenland komen.
Dus lijst per brief ---- postzegel
brief terug met bedrag te betalen - soort factuur - postzegel
betalen vb bij post --- kosten

totaal te betalen bedrag 12 cent

ondertussen is het wel geautomatiseerd en stuurt men het bestand per mail op... maar de betalingsopdracht komt nog steeds per post.

PS de andere organisaties - reprobel- recupel enz zijn nog meer Kafka zeker als kleine winkelier die in het buitenland koopt want die wordt beschouwd als invoerder

Lex

#8 , 31 dec 2009 12:58

Ik koop mijn media dragers in het buitenland en als ze willen dat ik taksen betaal dan zullen ze toch moeten bewijzen dat ze uit het buitenland komen.

Simon Verhoeven
Topic Starter

#9 , 02 jan 2010 11:57

En de bewoording geeft hen ook veel te veel ruimte.

De termen « USB-sleutel » slaan op een externe opslageenheid die door middel van een USB-poort kan aangesloten worden en waardoor gegevens van en naar een ander medium een onbeperkt aantal malen kunnen gekopieerd en gelezen worden. De opslagcapaciteit gaat momenteel tot enkele tientallen GB.

De termen « externe harde schijf » slaan op een opslageenheid die zijn eigen omhulsel heeft die door een ander apparaat moet aangestuurd worden. Deze draagbare harde schijf laat de gebruiker toe om alle informatie een onbeperkt aantal keer op te slaan en te lezen. De opslagcapaciteit varieert momenteel van een honderdtal GB tot enkele duizenden GB

Een externe harde schijf valt volgens hun bewoording ook onder een USB-sleutel en omgekeerd.
Er zijn immers kleine (lees <100 GB) harde schijven, en usb sticks die groter dan 100 GB zijn.

En dan hebben ze nog een fout gemaakt ook, het aantal keren dat een externe harde schijf kan beschreven worden is niet onbeperkt.

Franciscus

#10 , 05 jan 2010 18:41

En interne losse harde schijven ... die komen niet voor op de lijst zo te zien.

Joeri_J

#11 , 06 jan 2010 09:34

en wat indien:

- je koopt interne schijf : niet extern bruikbaar = geen tax

- je koopt leeg extern omhulsel : geen opslagmedium = geen tax

je steekt dit zelf in elkaar, opgelost?

Als ik de wettekst goed begrijp is bovenstaande oplossing legaal.
maar als je het samen in elkaar koopt moet je tax betalen...

klopt mijn veronderstelling?

Franciscus

#12 , 06 jan 2010 16:10

Tja dat is dan een geval van kat en melk he

Lex

#13 , 11 jan 2010 10:47

En interne losse harde schijven ... die komen niet voor op de lijst zo te zien.
Op interne schijven betaal je toch al langer die vergoeding?

Simon Verhoeven
Topic Starter

#14 , 11 jan 2010 21:23

Volgens mij niet.

En ik heb eens de lijst bekeken met de taxen die erbij komen.
minder dan 256GB: 1,30 EUR
256GB tot 1 TB: 6,75 EUR
> 1 TB: 9 EUR

Gezien de dalende prijzen en de groter wordende externe HDD's zal de 1ste groep al vrij snel wegvallen.
Als ik kijk wat ik vorig jaar voor mijn 250GB externe HDD heb betaald dan kan ik dit jaar voor dat geld er één van 500GB kopen en dan hou ik zelfs nog redelijk wat geld over.

Terug naar “Actuele Thema's”