Geen voortgang meer na de voorlopige oplevering van de werken + factuur die achter blijft.

PitAttack76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geen voortgang meer na de voorlopige oplevering van de werken + factuur die achter blijft.

#1 , 29 dec 2022 19:54

Hi,

In Juni 2021 zijn we begonnen met de renovatie van ons huis, beginnend met ons dak. Dit is door onze dakwerker perfect uitgevoerd en we hebben zijn factuur dan ook onmiddelijk betaald. Geen problemen hier.

Daarna was de binnenkant aan de beurt. Hiervoor hebben we gekozen voor een firma G, die totaal renovaties doet. Onderweg hebben we wel wat problemen gehad maar niets dat uiteindelijk niet is opgelost.
Begin Juni van 2022 is dan de voorlopige oplevering gebeurd. Er is wat gediscussieerd maar we zijn eruit geraakt en we hebben een lijst overeengekomen met wat kleine punten die nog moesten in orde gebracht worden. Begin Juli 2022 hebben we dan een paar uurtjes even iemand gezien, maar vanaf dan is het doods.

Ik heb al verschillende emails verstuurd met de vraag wanneer de puntjes worden afgewerkt. Op emails krijgen we sowieso amper tot geen antwoord en telefonisch worden we aan het lijntje gehouden met loze beloften.

Voor deze verbouwing rekenen we ook op een premie van de mijnverbouwpremie. Omdat er hier nooit voortgewerkt wordt hebben we natuurlijk ook nog geen gedetailleerde eindfactuur en attesten ontvangen. Dus ik kan de premieaanvraag nog niet starten.
Echter de factuur van de dakwerker en nog een paar kleinere facturen naderen ondertussen bijna de 2 jaar. Als firma G ons nog lang aan het lijntje houd kan ik deze facturen niet meer inbrengen, waardoor we toch wel een aanzienlijk premie bedrag mislopen.

Nu ben ik een mail een het opstellen aan de firma G met de vraag om ons nu al de gedetailleerde factuur en attesten te bezorgen van alle werken die reeds betaald zijn (zo goed als het volledige bedrag).
Zodoende kan ik al de aanvraag starten voor de premies. Voor het kleine bedrag dat op deze moment nog openstaat kunnen ze dan een eindfactuur sturen.

Ik heb in deze mail gezet dat wanneer we half Januari 2023 geen reactie krijgen we ze in gebreke zullen stellen en dat we premies die we eventueel mislopen door hun gedrag zullen laten verhalen op hun.

Is dit ok? Ter verduidelijking, deze email is nog niet verzonden. Ik wou eerst wat info inwinnen.
En indien we nu toch weer geen reactie krijgen op deze email, welke stappen moeten we dan best ondernemen?
Na +6 maanden aan het lijntje gehouden te worden is ons geduld is nu echt wel op.

Bedankt voor info die jullie zouden kunnen geven!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5623

#2 , 29 dec 2022 22:18

Stuur dat eens aangetekend op met kopie per gewone brief en ev ook een email. Verwijs er naar in je aangetekende brief

lukasi
Berichten: 1302

#3 , 30 dec 2022 10:07

Termijn om werken uit te voeren die zijn opgelijst in het pv van voorlopige oplevering is 1 jaar .
Juni 2022 PV voorlopige oplevering.
Uitvoeringstermijn loopt tot juni 2023.
De kleine puntjes kunnen dus uitgevoerd worden in bv mei 2023.

Richt u dus op het ontvangen van de facturen.

Maar hoe heb je dan die voorschotten en tussentijdse afrekening kunnen betalen als daar geen tussentijdse factuur tegenover staat ?
Een voorschot factuur MOET een factuur zijn die voldoet aan de wettelijke minimum verplichtingen en vermeldingen.

Reclame

PitAttack76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2022 10:34

Termijn om werken uit te voeren die zijn opgelijst in het pv van voorlopige oplevering is 1 jaar .
Juni 2022 PV voorlopige oplevering.
Uitvoeringstermijn loopt tot juni 2023.
De kleine puntjes kunnen dus uitgevoerd worden in bv mei 2023.

Richt u dus op het ontvangen van de facturen.

Maar hoe heb je dan die voorschotten en tussentijdse afrekening kunnen betalen als daar geen tussentijdse factuur tegenover staat ?
Een voorschot factuur MOET een factuur zijn die voldoet aan de wettelijke minimum verplichtingen en vermeldingen.
Bedankt voor de info ivm de termijn na de voorlopige oplevering. Dit wisten we niet. De werken of eerder werkjes die nog openstaan zijn klein en storen ons niet.
Het gaat idd eerder over de gedetailleerde factuur en attesten die we nodig hebben.
We hebben natuurlijk een voorschot factuur gekregen bij aanvang van de werken en een 3 tal tussentijdse facturen, die we altijd betaald hebben. Maar hier staat niet meer op dan één regel die naar de offerte verwijst.
Wat zijn dan de de wettelijke minimum verplichtingen en vermeldingen waaraan een voorschot en tussentijdse factuur exact moet voldoen?

Thx!

lukasi
Berichten: 1302

#5 , 30 dec 2022 12:06

Probleem toch opgelost ?
U geeft kopy door van de getekende offerte samen met de verschillende voorschot facturen door voor de premies
De attesten zullen pas overhandigd worden na betaling van de eindafrekening.

op een factuur moet eerst en vooral staan dat dit dokument een factuur is, alle relevante gegevens van de aanbieder en van de ontvanger , een uniek volgnummer en de prijs zonder btw , btw tarief , bedrag inclusief voor de leveringen, handelingen en uitvoer van de werken waarbij duidelijk is wat deze diensten omvat.
Dus alle nagels apart of werkuren en materialen apart is NIET verplicht.
Tevens een verwijzing naar een bestelbon of offerte of contract kan ook.
Eigenlijk kun je dit veel duidelijker vinden als je even zoekt naar verplichte vermeldingen factuur.

PitAttack76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2022 13:04

Probleem toch opgelost ?
U geeft kopy door van de getekende offerte samen met de verschillende voorschot facturen door voor de premies
De attesten zullen pas overhandigd worden na betaling van de eindafrekening.

op een factuur moet eerst en vooral staan dat dit dokument een factuur is, alle relevante gegevens van de aanbieder en van de ontvanger , een uniek volgnummer en de prijs zonder btw , btw tarief , bedrag inclusief voor de leveringen, handelingen en uitvoer van de werken waarbij duidelijk is wat deze diensten omvat.
Dus alle nagels apart of werkuren en materialen apart is NIET verplicht.
Tevens een verwijzing naar een bestelbon of offerte of contract kan ook.
Eigenlijk kun je dit veel duidelijker vinden als je even zoekt naar verplichte vermeldingen factuur.
Neen, de offerte is meer een doorlopende tekst waarin wel materialen hier en daar vermeld staan en een totaalprijs per verdieping. Maar niet de prijzen per onderdeel (sanitiar, dakisolatie, muren en plafonds, vloeren, etc) zoals nodig is voor de premieaanvraag. Het is geen gedetailleerde offerte dus niet bruikbaar voor de premieaanvraag.
Ik denk dat we best inlichtingen vragen aan een advocaat die onze papieren kan inkijken want via deze manier is het moeilijk uit te leggen.

Terug naar “Aanneming”