Hallo
Ik zit met een luxeprobleem, maar wilde toch eens kijken of iemand er iets over te zeggen heeft.
Ik krijg van mijn werkgever (multinational met meerdere vestigingen in Belgie) regelmatig mails (meestal vanuit HR) op mijn privemail.
Daarnaast heeft iedere werknemer uiteraard ook nog een werkmail ([email protected]). Ik vroeg of de meldingen in de toekomst naar mijn werkmail gestuurd konden worden.
Niet alleen omdat ik die dingen graag gescheiden hou, maar ook omdat het gewoon handiger is om in je werkmail een mapje "HR" te maken en al die communicatie daar in te pleuren. Maar daarnaast werk ik in een sector met strikte procedures en lijkt het nu alsof een deel van de beveiliging van de communicatie vanuit de werkgever op mijn schouders rust. Als in: als mijn privemail in verkeerde handen komt, vinden hackers ook informatie over mijn bedrijf. Ik ben dan verantwoordelijk, terwijl ik helemaal niet om die verantwoordelijkheid gevraagd heb.
Ik kreeg het antwoord dat dit niet mogelijk is...
Om maar niet te zeggen dat dit het hele punt van een werkmail onderuit haalt.
CAO's en arbeidsreglementen, daar doet onze werkgever niet zo heel enthousiast aan mee. Om maar te zeggen: ons meest recente arbeidsregelment is goedgekeurd begin 2011, verschillende jaren vooraleer er meer dan 1 vestiging was. En dat in een sector die toch wel behoorlijk evolueert...
Is er iemand die weet of ik hier iets aan kan doen?
Gaat het recht op deconnectie hier iets aan kunnen doen?
En kan ik gewoonweg mijn werkgever vragen mijn privemail uit mijn dossier te halen? (onder een GDPR-regel ofzo?)
Alvast bedankt!