Ik weet niet of ik dit hier moet zetten of ergens bij de sectie immo.
Een persoon in mijn omgeving leeft al jaren onder intense angst voor aansprakelijkheid van klusjes die hij als goede huisvader gedaan heeft in een vorige woning. Deze klusjes gaan allemaal over elektriciteitswerken (een stopcontact, een schakelaar geplaatst etc) Ik heb het over klusjes tot wel 1980 terug.
Achtergrond: deze persoon heeft een obsessieve compulsiestoornis (OCD) en lijdt hier erg onder, maar alles gaat wel over feitelijke zaken. De OCD vorm "ik moet nu op alle witte vlakken lopen van het zebrapad of er gebeurt iets" is niet aan hem besteed. Dat is onzin volgens hem. U kan het bekijken als de extreme versie van "heb ik het vuur wel afgezet?" dat we allemaal wel hebben.
Het gaat concreet om een huis dat verkocht is in 1989. Zelfs vandaag is deze persoon erg angstig dat iemand van de huidige bewoners zich zou elektrocuteren en dat zou blijken dat de oorzaak is dat het stopcontact of dergelijke niet volgens de normen (en normen van toen) werd geplaatst. (bv verkeerde kleur of draaddikte). De persoon wil ook z'n huidig huis kunnen verkopen maar durft dit niet aangezien hij er ook vele klusjes in gedaan heeft. De angst om werkelijk naar de gevangenis te gaan is aanwezig. Persoonlijk vind ik dit erg onrealistisch maar ik benoem enkel de situatie.
Iets zegt mij dat bij de verkoop alle zichtbare en onzichtbare gebreken gekend worden geacht door de koper en je daardoor niet meer aansprakelijk gesteld kan worden? Of vergis ik me.
1. Is er een aansprakelijkheidsrisico? Ook na zo lang?
2. Zo ja, is een gevangenisstraf realistisch? (bejaard persoon trouwens) (Ik geloof dit zelf niet maar wil dit kunnen tonen aan hem)
3. Kan bij verkoop huidig huis een speciale clausule ingebouwd worden die 100% waterdicht is zodat hij in rust kan verkopen?
Bedankt voor jullie constructieve reacties!!