huurder eist onkostenvergoeding

MaLuK
Topic Starter

huurder eist onkostenvergoeding

#1 , 02 jan 2010 01:55

Hallo :(
Ik verhuur een handelspand sinds 3 jaar aan huurder,nu heeft deze huurder wat aanpassingen doorgevoerd in zijn pizza pand zoals elektriciteitskabels in de zekeringskast en stopkontakten vernieuwen of verplaatsen enz.....(werd afgekeurd door de keurder)...reden was omdat zekeringskast en bedrading niet reglementair was.... voorheen werd het nog goedgekeurd waarbij mij een goedkeuringsattest afgeleverd werd voor 5 jaar, nu beweert deze huurder dat ik aan de helft van de elektriciteitswerken en kosten plus de keuring op mijn rekening valt 1000 euro. :shock:
Alvast bedankt :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Contacteer: Website

#2 , 05 jan 2010 20:36

Ik veronderstel dat de handelshuur van toepassing is, lees dan art 9 van de handelshuurwet:
Art. 9. Wanneer verbouwingen zijn uitgevoerd op kosten van de huurder, met uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de verhuurder of krachtens een rechterlijke beslissing, kan de verhuurder, behoudens andersluidende overeenkomst, de verwijdering ervan bij het vertrek van de huurder niet vorderen, maar hij kan zich ertegen verzetten. Indien de verbouwingen niet worden verwijderd, heeft de verhuurder de keus om ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te vergoeden, ofwel een bedrag te betalen, dat gelijk is aan de door het onroerend goed verkregen meerwaarde.
Ten aanzien van door de huurder zonder verlof ondernomen verbouwingen kan de verhuurder, hetzij in de loop van de huur, hetzij bij het eindigen ervan, eisen dat de lokalen in hun vroegere toestand worden hersteld, onverminderd schadevergoeding, zo daartoe grond bestaat. Indien hij de aldus uitgevoerde verbouwingswerken behoudt, is hij geen vergoeding verschuldigd.

In de veronderstelling dat U minstens stilzwijgend akkoord bent gegaan met de aanpassingswerken mag de huurder dus verwachten dat U een zekere som betaalt.
MAAR dan moeten de werken wel gebeuren volgens de regels van de kunst, QUOD NON.

U hoeft dus niets te betalen omdat de werken slecht zijn uitgevoerd, de huurder moet dit eerst in orde maken en dan moet U wel betalen.

xena

#3 , 08 jan 2010 18:33

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2010 16:49

Ja, maar dat gaat niet op als de huurder voor zijn activiteit de meterkast laat verzwaren en of belangrijke werken uitvoerd.
Daar heeft de verhuurder niets mee te maken ALS het pand bij ingaan van de huur aan de vereisten voldeed.
Dan geld wel wat Verschoren zegt.
Wij huren een handelspand - na 10 jaar grondige verbouwingen - alles casco afgebroken - nieuwe gevel- nieuwe nutsvoorzieningen- vloeren, deuren garagepoorten- winkelinrichting enz.
Kostprijs de moeite --- wel de eigenaar kan ons verplichten dat alles terug in originele staat terug te brengen.
Wat gedaan hem aangetekend de plannen en lastenboek toegezonden en dan samen bij hem alles bekeken. Het origineel plan is door hem en echtgenote ondertekend en document bijgevoegd dat zijn akkoord waren voor de verbouwingen. Waren apetrots bij de heropening -net alsof het nog hun zaak was. Maar hun akkoord staat ondubbelzinnig op plan en op papier.

Terug naar “Handelspraktijken”