De huurder heeft het laten registreren en dit uitgerekend 1 week voor het verlijden van de authentieke akte om aldus 6-maanden vooropzeg te kunnen verkrijgen.De wet zegt dat dit ten alle tijde kan geregistreerd worden,het enige is een boete van 25 euro, maar daar houd het op.Waar staan wij dan als verhuurder?EN, te weten dat wij in ons nieuw huis willen daar wij de kopers van ons oud huis toegelaten hebben en schriftelijk beloofd hebben onze oude woning te verlaten na 3 maand aangezien wij dan in theorie ons nieuw in konden.Door een smerige zet van de huurders staan wij op het einde van januari met onze 2 peuters letterlijk op straat.Onze kopers kunnen ook niet in hun appartement blijven daar ze terzelfdertijd hun opzeg gedaan hebben.
Sta me toe hierop te antwoorden vanuit het oogpunt van de huurder, en niettegenstaande u woorden zoals "smerige zet" gebruikt zal ik trachten me niet tot dat niveau te verlagen.
1) De normale termijn voor een vooropzeg is steeds 6m. geweest. Registratie is steeds verplicht geweest, maar werd nooit gesanctioneerd. U hebt ook steeds nagelaten het kontrakt te laten registreren en misschien dacht of hoopte u ook dat u sneller uw huurder kon opzeggen. Ik herhaal het registratie is steeds bij wet verplicht geweest, alleen werd niet bepaald wie dit diende te doen, zodat elke partij dan maar zijn kontrakt individueel liet registreren. Huurdersbonden enz.. trachten die 6m. vooropzeg zelfs te verlengen omdat verhuurders het de huurders steeds moeillijker maken om te huren aan schappellijke prijzen. Dit is geen opinie maar een vaststelling, en het is niet mijn bedoeling hier over de oorzaken te oordelen.
2) Uw huurder heeft dit kontrakt waarschijnlijk nog snel laten registreren omdat hij in deze moeillijke tijden mogelijk het zekere voor het onzekere heeft willen nemen en van 6m. ipv 3m. vooropzeg wilde genieten. Dit laatste zonder de juridische toer te willen opgaan; want ik kan u verzekeren dat zonder al te veel poespas zelfs bij een wettellijke opzeg van 3m. het gemakkellijk nog 3m. tot 4m. kan duren eer u uw huurder effektief uit zijn huidige woning zou krijgen, en het zou u nog heel veel geld kosten ook, met vredegerecht en deurwaarder en al.
3) U dient voor ogen te houden dat normaal u het kontrakt had moeten laten registreren. Ik leg hier de nadruk op normaal en volgens de wet van toen. Het feit dat de wetgever nu oordeelt dat de registratieplicht ten laste van de verhuurder ligt is enkel een bevestiging dat de wetgever vroeger in feite ook al vond dat die registratieplicht in feite ten laste van de verhuurder had moeten zijn, enkel het was nog niet in een wet gegoten. U zal mogelijk vinden dat dit ver gezocht is.
4) En last but not least, het is totaal uitgesloten dat ook u eind januari op straat staat. Ook voor u gelden er uitzonderingsmaatregelen. Niet vergeten dat voor men u op straat zet uw zaak ook voor een vrederechter zal moeten komen. In zo'n geval als hetgeen u beschrijft schuift alles gewoon op (toegegeven wel door toedoen van uw huurder). Het staat hier trouwens nog niet vast of uw huurder van de volle 6m. vooropzeg gaat gebruik maken. Met wat geluk vind hij een geschikte woning binnen een termijn van 3m. U kan hem er zelfs bij helpen om snel een andere woning te vinden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard