Beste mensen
Ik probeer de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen:
Recent zijn wij verhuisd. Ons huis is het laatste in een doodlopende straat (de straat werd middels paaltjes geknipt voor wagens), maar voetgangers en fietsers kunnen wel langs de geasfalteerde strook voor onze oprit doorsteken naar het vervolg van de straat. Er ligt dus eigenlijk een geasfalteerd pad.
Nu is het zo dat volgens het kadaster ons privégrond nog een stukje voorbij onze oprit en haag verder loopt tot tegen de straat. Volgens iemand van de stad die ik sprak is dat dan een privé terrein met openbaar karakter. Dat is voor mij geen probleem, ik ben voorstander van trage wegen en vrije doorgang voor fietsers en wandelaars, maar wat wel een probleem is, is dat andere autorijders hun wagen voor onze haag en dus pal op ons perceel parkeren, wat dus privéterrein is (met openbaar karakter). Dat maakt het ons erg lastig om onze eigen wagen op de oprit te parkeren omdat de hoek waarin dit dient te gebeuren relatief lastig is. De persoon van de stad wist niet zeker of wij het parkeren daar mogen weigeren dus vandaar dat ik even mijn vraag hier wilde stellen.
Omschrijving van de ruimte voor de volledigheid: het perceel loopt aan de straatkant uit in een punt. Visueel lijkt dat niet zo omdat de oprit eindigt aan de voet van die punt en daarnaast de haag de grens van ons perceel lijkt aan te geven. De haag staat loodrecht op de rechterzijde van de oprit en van de rechterzijde van die haag loopt ongeveer in een hoek van 45° de perceelsgrens tot enkele meters voorbij het einde van de oprit aan de linkerzijde van het perceel. De "parkeerstrook" voor de haag ligt dus volledig op privéterrein - maar is wel toegankelijk van op straat - en ook de doorgang voor fietsers en voetgangers verloopt volledig over een - opnieuw toegankelijk - stuk privégrond.
Wat mogen wij hier doen? Mag ik de buurtbewoners die uit gemakszucht (want er is geen parkeerstrook in onze straat en de parkeergarages zijn toch wel zeker 50m stappen) op mijn perceel komen staan vriendelijk verzoeken op te rotten?
Alvast bedankt voor de inzichten. Hopelijk is de omschrijving duidelijk.