In eerdere onderwerpen heb op dit forum heb ik al aangekaart dat we een gerechtelijk dispuut hebben met de firma die onze ramen is komen plaatsen.
Zelf waren mijn vrouw en ik van de materie van dit onderwerp niet op de hoogte. In de offerte stond overal gewoon glas beschreven. Zowel voor de gewone ramen, als voor de voordeur als voor het schuifraam. Hier was niks mis mee...dachten we.
Enkele weken geleden is echter 1 van onze honden tegen het schuifraam gelopen met veel kapot glas als gevolg. Ik ben toen op het internet beginnen zoeken naar welke verzekering ik hier eigenlijk moest voor aanspreken. Ik dacht familiale, maar het bleek dus de brandverzekering te zijn.
Tijdens mijn zoektocht ben ik uitgekomen op een glasnorm NBN S23-002. Deze glasnorm is per Koninklijk Besluit goedgekeurd op 22/04/2008 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 19/05/2008 wat deze norm verplicht maakt. Blijkbaar moeten ramen die lager komen dan 90cm voorzien worden van veiligheidsglas. Dit is ons nooit meegedeeld geweest. Wij wisten hier niks van. Toen ik de ramenplaatser confronteerde met dit feit reageerde hij : "Wij plaatsen veiligheidsglas enkel op vraag van de klant." Maar als het aan de klant niet verteld wordt, kan de klant dit ook nooit weten...
Het probleem situeert zich nu rond de kosten. Wij hebben al betaald voor dat glas van het schuifraam, enkel niet voor veiligheidsglas maar voor gewoon glas. Als hij destijds zijn offerte netjes had opgemaakt zoals het moest zijn, dus met de vermelding van het veiligheidsglas, hadden wij die offerte zo aan de bank gegeven en had de bank geld voorzien voor ramen met veiligheidsglas, aangezien alles via een lening verloopt. Nu moeten we dat uit eigen zak gaan betalen, door zijn fout...
In zijn "verkoopsvoorwaarden" heeft hij het volgende gezet: In toepassing van de reglementering qua veiligheid, dienen sommige ramen voorzien te worden van veiligheidsglas.
In totaal hebben we 5 ramen die aan de binnenkant lager komen dan 90cm, 1 voordeur en een schuifraam. In geen enkel raam staat veiligheidsglas, noch staat dit vermeld in de offerte.
Is dit grove nalatigheid en kunnen we hem niet verplichten dat veiligheidsglas te plaatsen op eigen kosten?
Wat als volgende keer geen hond maar ons dochtertje door de ruit gaat?