Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator
Ik heb een maand geleden een gelijkvloers appartement gekocht. Nu blijkt dat de volledige vloer tot op de steunbalken rot is. Letterlijk levensgevaarlijk op verschillende plaatsen uit de muur in de kelder die volledig gemeenschappelijk is zijn de steunbalken weggerot.
Nu is mijn vraag, is de vloer van het appartement op het gelijkvloers (de steunbalken) ook gemeenschappelijk?
In Nederland was er een zelfde probleem en dit is tot bij het gerechtshof uitgesproken en op hier is een juridisch artikel over gepubliceerd:
‘Naar het oordeel van het hof maken de vloerbalken geen deel uit van de woning op de begane grond en zijn zij dus gemeenschappelijk. Daartoe wordt als volgt overwogen. In een verticaal gesplitst pand als het onderhavige vormt iedere vloer (inclusief de balken) tevens de afscheiding met de gebruikseenheid daaronder. De vloer van de woning op de eerste verdieping is tevens het plafond van de woning op de begane grond en zo verder. Het is dan ook niet voor discussie vatbaar dat de tussenvloeren gemeenschappelijk zijn. Maar voor de vloer op de begane grond geldt hetzelfde: die scheidt de woning op de begane grond af van de ondergrond/kruipruimte, die zonder enige twijfel gemeenschappelijk is en dus niet is bestemd voor exclusief gebruik (het belopen) door de eigenaar van het appartement op de begane grond.’
https://www.vverecht.nl/2018/03/uitleg- ... happelijk/
Nu wil ik graag weten of dit in België hetzelfde is.
Dit sta in de akte :
- het appartement op het gelijkvloers, met individueel perceelnummer ***** en begrijpende:
a. in privatieve en uitsluitende eigendom: een inkomhal, een wc, een berging, een badkamer, een slaapkamer, een living/eetkamer met open keuken, het privatief gebruik en genot van de patio;
b. in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid: vijfentwintig van de honderd (25/100sten) aandelen in de gemene delen.