Beste lezers,
15 jaar geleden heb ik een huis gekocht, de bomen van mijn achterbuur waren niet zo groot, en mijn dak is zuid-gericht en overal scheen er zon in huis.
Mijn achterbuur heeft zonnepanelen ook volledig zuid gericht. maar hebben geen last van de bomen, omdat deze aan de zijkant van hun huis gelegen is.
en mijn huis zit achter de bomen. Mijn huis is ook zuid-gericht
Vandaag 15 jaar later heb ik een donker huis en zo goed als geen zonlicht (het betreft eikenbomen en naaldbomen, deze bomen bevinden zicht een 2 tal meter
van mijn omheining en mijn huis is een 4 tal meter van mijn omheining. De bomen van mijn achterbuur zijn in die 15 jaar enorm gegroeid
(groei van bomen van 0,5 meter tot 1.5 meter per jaar)
Nu is er vandaag iemand geweest voor zonnepanelen, maar hij vreest dat het rendement niet zal opbrengen dus onder de 50% omdat het dak zuidkant volledig in de schaduw gelegen is van de bomen. Alsook bij mijn andere buren zijn er eikenbomen in de west - zuidkant, deze nemen ook al het zonlicht uit mijn tuin en dit zijn ook eikenbomen. Mijn tuin is mos en een hele hoop eikels. De takken van de eikenbomen komen over de omheining en op 2 tal meter van mijn huis
Blijkbaar kan in niets doen, omdat die bomen een 2 tal meter van mijn omheining geplant zijn en dat is volgens de wet in orde,
alsook zonnepanelen wordt een moeilijke, wegens weinig daglicht op mijn zuidkant gelegen dak.
Ook moet ik jaarlijks een dakwerker laten komen om mijn goot uit te kuisen en dit na het vallen van de bladeren en de eikels
Ik ben ten einde raad, ook heb ik al gevraagd aan mijn achterbuur (deze zijn natuurliefhebbers) om de bomen kleiner te maken; te toppen of kleinere bomen te planten. Zodat ik terug natuurlijk licht zou hebben in mijn huis, daar het nu vrij donker is.
Ook wens ik de mogelijkheid te hebben om zonnepanelen te plaatsen, en dit om mijn energiefactuur omlaag te krijgen.
Heel veel geld heb ik niet om te procederen, ik geef nu liever mijn spaargeld uit aan zonnepanelen, zodat ik toekomst gericht het iets gemakkelijker heb.
Alvast bedankt