I Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator
k kocht mezelf als particulier een machine voor €2000 te Baarle-Nassau, te NL eind augustus 2021.
Ik kreeg geen factuur mee, de aankoop is wel aantoonbaar via whatsapp berichten onderling en werd de de betaling van €2000 elektronisch uitgevoerd via een bank app op de smartphone naar hun bankrekening.
Doel van aankoop was om bij te verdienen op een legale manier via een Belgisch platform.
Sinds de aankoop van de machine heb ik de eerste 10 maanden (ongeveer een 10tal keer gebruikt) meermaals (5-tal keer) panne mogen ondervinden & deze steeds bij de winkel zelf binnen gebracht ter reparatie. Dit houd in dat ik telkens de machine voor bepaalde periode kwijt ben om herstellingswerken.
Ik kocht op aanraden van de verkoper de zwaarste uitvoering van de machine maar werd deze nooit voor zulke zware karweien gebruikt.
Een 8-tal weken geleden ging mijn machine bij eigen gebruik stuk, ik heb deze de dag nadien gebracht naar de winkel, en men ging deze herstellen.
Na een 6tal weken gewacht te hebben informeerde ik zelf bij de hersteller om een update & zei men dat ze eerst een aantal weken waren gesloten wegens jaarlijkse vakantie, en dat de machine de dag nadien opgestuurd zou worden naar de importeur in Duitsland.
Zowel gisteren als vandaag belde ik voor een status m.b.t. de herstelling van de machine.
Vandaag vertelde men dat de machine nog steeds bij hen stond, omdat ze zelf nog geen nieuwe toestellen of onderdelen diende op te halen in Duitsland. De rit over en weer enkel om mijn machine tot ginds te brengen is niet financieel gunstig voor hen zeiden ze me.
Bij vraag naar een oplossing op korte termijn of een terugname van de machine zei men dat er van terugbetaling geen sprake kon zijn, en een oplossing ook niet zomaar uit de hoed getoverd kon worden.
Ik heb dus 8 weken geleden een machine binnengebracht in garantieperiode die men dus gewoon geparkeerd heeft op hun domein zonder er verder gevolg aan te geven.
Ik wil graag een aangetekend schijven richten aan het bedrijf om binnen een aanvaardbare termijn tot een oplossing te komen maar geen idee hoe hieraan te beginnen. Ik heb alles chronologisch genoteerd qua contacten & afspraken.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen daar er ook enkele lotgenoten te vinden zijn met dezelfde machine, dat men op deze manier de garantietijd probeert te doen verstrijken om in de toekomst de machine niet meer in garantieperiode te moeten herstellen.
Is er iemand die me op weg kan helpen? Welk consumentenrecht is hierbij van toepassing? Hoe zo'n brief op te stellen?
Bij voorbaat dank,