Een tijd geleden heeft een bestuurslid van een lokale vzw (sportvereniging) ontslag genomen. In het kort : ze zijn niet als vrienden uit elkaar gegaan. Hij heeft per mail laten weten dat hij ontslag neemt en sedertdien wil hij niks meer met de vzw te maken hebben.
Ik heb dus de nodige documenten opgemaakt om naar de handelsrechtbank te sturen om dit ontslag te publiceren:
formulier I en II samen met het verslag van de bijzondere bestuursvergadering voor dit ontslag en de nieuwe benoeming.
In eerste instantie kreeg ik alles terug omdat er ook een copy van de identiteitskaart van de ontslagnemende en de nieuwe bestuurder bij moest.
Dus nogmaals opgestuurd.
Nu krijg ik ze opnieuw terug met de melding dat de ontslagnemende bestuurder ook het verslag van de bijzondere bestuursvergadering moet tekenen. Nu hadden enkel de huidige bestuursleden dit getekend. In het verleden had de ontslagnemende bestuurder nog nooit getekend. Ik veronderstel dan dat dit een nieuwe richtlijn is.
Probleem is nu echter dat het ontslagnemende bestuurslid niks meer met de vzw wil te maken hebben en dat hij dus ook het verslag niet wil tekenen.
De vraag is dan ook: wat nu?
Hoe kan je hem dwingen om te tekenen.
Daarnaast: wat als je dan als bestuur een bestuurslid ontslaat omdat hij gewoon nooit iets voor de vzw meer doet.
In het verleden werd in deze vzw ooit een bestuurslid ontslagen omdat hij toch nooit kwam en omdat hij met een deel van de kassa weg was. Niemand heeft dit persoon toen ook nog gehoord. Zou dan ook moeilijk geweest zijn om deze persoon te laten tekenen.