We zijn een horeca zaak. Drie weken geleden werd onze alleen werkende hulp-kok ontslagen om verschillende redenen (onrespectvol gedrag naar werkgevers, roepen naar collega's, bewust platleggen van de zaak door niet te komen opdagen,...).
Sinds hij ontslagen is meldt hij zich regelmatig ziek, wat iets is waar hij natuurlijk recht op heeft. Het jammere is dat hij het expres elke dag meldt een kwartier voor zijn shift start. Hierdoor wordt de zaak even platgelegd. Als hij komt werken is hij duidelijk heel erg boos op ons, hij neemt ons iedere dag kwalijk dat hij ontslagen werd, we hebben hier nochtans al regelmatig met hem over gepraat en gezegd dat het na al die dingen ook niet echt verder kan. We doen ons best om alles zo correct mogelijk te doen in samenwerking met ons sociaal secretariaat. Zo ligt zijn outplacement aanbod al klaar om vandaag of morgen naar hem te versturen. We geven hem ook voldoende informatie, want we hebben wat het gevoel dat zijn vakbond hem niet zo goed helpt. Hij is namelijk niet zo goed in Nederlands en je moet er dus trager tegen spreken zodat hij het begrijpt.
Nu begint hij sinds vandaag echt werk te weigeren, we vroegen of hij de bestelling van de groenten en het vlees even wou noteren (wat een gewone normale taak is voor een hulp-kok) en hij werd heel erg kwaad op ons. Hij begon te roepen, dat ik zelf moet weten wat er besteld moet worden en dat hij dit niet normaal vindt dat hij dit tijdens zijn shift zou moeten doen. Het vreemde hieraan is, dat dit wel degelijk een onderdeel is van het takenpakket in de keuken en dit weet hij erg goed aangezien hij al 12 jaar werkt bij ons en dit hiervoor wel altijd heeft gedaan.
Ook roept hij nu nog meer op het zaalpersoneel omwille van kleine foutjes, ook naar beginners, wat deze mensen afschrikt tijdens hun eerste dag.
Hij staat heel de dag in de keuken gewoon filmpjes te kijken en wil verder bijna niets doen.
Dit begint voor ons een heel onhoudbare situatie te worden, dit is heel erg slecht voor onze zaak en volgens ons sociaal secretariaat kunnen we hier niet aandoen, omdat de werknemer te beschermd is.
We weten dat we het contract kunnen opzeggen en dan een opzegvergoeding kunnen betalen, maar dit is een erg hoog bedrag voor een kleine horeca zaak, groot genoeg om ons in financiële problemen te brengen. Ook heb ik gewoon moeite met dit te betalen, omdat dit volgens mij zijn doel is om dit te krijgen.
Een wederzijds akkoord gaat hij volgens mij niet ondertekenen, want hij wil zelfs het nieuwe arbeidsreglement niet ondertekenen. Wat ik zeer vreemd vind, aangezien dit exact hetzelfde is als het vorige, enkel zijn werkuren zijn hier in aangepast. Werkuren die hij zelf heeft mogen kiezen.
Hij heeft wel in augustus wegens het niet opdagen al 4 aangetekende brieven gekregen. Jammer genoeg zei ons sociaal secretariaat toen dat een ontslag met dringende redenen te riskant was, omdat hij er al zo lang werkt.
Kunnen we hier echt helemaal niets aandoen? Moeten we nog 7 maanden gewoon op deze manier werken en hopen dat hij de reputatie van de zaak niet zal schaden?
Tot hoe ver is een werknemer beschermd in deze situatie?
Het kan toch niet zijn dat je als werkgever ofwel financieel ten onder moet of dat je ervoor moet kiezen om nog 7 maanden te werken met iemand die werk weigert en die de zaak expres lam probeert te leggen?