#1 , 31 aug 2022 18:07
We kochten een huis in 2017, omvormer van de zonnepanelen bleek niet goed te werken.
Vooral bij volle zon (hart van de zomer) werkt het toestel slecht en geeft foutcodes, maakt lawaai en herstart vaak.
Bij mindere zon werkt het toestel wel beter.
Toestel is in garantie tot 2021 dus we contacteren de installateur.
We kregen ook de optie om zelf af te koppelen en te gaan leveren naar een service point, maar wij zijn geen elektriciens dus wij durven daar niet aan komen, we willen ook niet nog iets meer kapot maken.
We vragen maar krijgen geen vervangtoestel, toestel is maanden weg voor herstelling en krijgen een factuur voor 300 euro voor afkoppelen en ophalen/afleveren toestel. Maanden lang geen opbrengt certificaten en energiefactuur duurder.
2018 weer hetzelfde probleem, weer in volle zon.
Installateur zegt om beter te wachten tot later omdat er anders weer weken/maanden geen opbrengst is en er nu toch nog iets van productie is.
2018 wel rendement maar geen optimaal rendement en geen optimaal opbrengsten certificaat.
2019 gaat het toestel weer in herstelling, weer geen vervangtoestel. We krijgen te horen dat het probleemtoestellen zijn die uit productie zijn genomen.
2019 weer geen optimaal rendement.
2020 .. .je raadt het al, toestel geeft weer foutcodes.
Deze keer eisen we een nieuw toestel, toestel is al jaren defect, wordt steeds zogezegd "hersteld" maar wetende dat dit probleem toestellen zijn is dit steeds gewoon een pleistertje op de wonde tot de garantie zal verlopen zijn in 2021.
Naar schatting toch 2000 euro al verloren aan gebrekkig toestel in garantie, installateur wijst op "fabrieksgarantie" en weigert nieuw toestel, stelt wel voor om het toestel nog eens te herstellen voor de zoveelste keer en dat het minstens 8 weken zal duren, zonder vervangtoestel.
Wij weigeren de zoveelste "herstelling" met weeral maanden geen opbrengt en eisen een nieuw toestel.
Hebben toen klacht ingediend bij ombudsdienst voor energie in 2020 en die gaven "advies" dat wij recht hadden op een nieuwe omvormer.
Maar installateur weigerde nog steeds nieuw toestel te leveren.
-----------------------------------------------------------------------------------
Dit alles was tot 2020-2021, de installateur heeft blijven uitstellen tot wanneer de garantie is verlopen in 2021
Nu, die periode ben ik heel ziek erg geworden en mocht ik van de dokter mij niet meer bezighouden met stresserende zaken, ik heb anderhalf jaar werkonbekwaam geweest door chronische stress - neurovegatieve dystonie.
Ik kon het gevecht met die installateur niet meer aan.
Ondertussen zijn we nu 2022, toestel is nog steeds defect en geeft nog steeds dezelfde foutcodes, maar de garantie is verlopen.
Vraag kunnen wij nu nog steeds, met verlopen garantie, via gerechtelijke procedure een nieuw toestel krijgen of is die zaak niet meer te winnen?