Beste mensen,
Ik kocht online via 2dehands.be een goudbaartje van 20g bij iemand uit Nederland. Dit was ongeveer 5 maanden geleden. Ik wou het baartje onlangs verkopen bij een handelaar maar het blijkt dus, nadat zij het testten, vals te zijn.
Daarop contacteerde ik de persoon van wie ik het gekocht had gezien ik nog al zijn gegevens had. Eerst probeerde hij me te blokkeren op whatsapp alsook mijn gsm nummer. Wat ik toen wel heel verdacht vond. Daarna contacteerde ik hem onder een andere naam op een andere zoekertjessite(marktplaats) als mogelijke koper van zijn horloge. Hier antwoorde hij wel direct op. Ik kon hem zo melden dat ik aangifte zou doen bij de politie voor oplichting. Hijzelf beweert dat hij ook niet wist dat het vals was en gezien hij maar particulier is en het al 5 maanden geleden was vindt hij dat hij dit niet meer moet terugbetalen. Terwijl ik van mening ben dat hij mijn geld gewoon moet teruggeven gezien hij het als echt goud verkocht heeft terwijl het dat niet is.
Ik heb hem al voorgesteld om samen naar een handelaar te gaan om het te laten testen, maar dat ontloopt hij. Ik heb hem ook al uitgelegd dat ik geen rede heb om te liegen want als het goud echt was, dan had ik het gewoon kunnen verkopen. Voor meer dan wat ik aan hem betaald heb.
Nu gaat hij naar het juridisch loket in Nederland, maar een volledige teruggave sluit hij is uit.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nu het best kan doen en of ik gewoon recht heb op mijn geld? Ik heb al deze persoon zijn gegevens, naam, adres, rekeningnummer. En de fraude vond plaats op een Belgische site, maar hij is wel van Nederland. Waar doe ik best aangifte (als dat nut heeft)? Het kan toch niet dat iemand met oplichting wegkomt omdat het al een bepaalde tijd geleden is?