Dag iedereen.
Ik ben net afgestudeerd als informaticus, en geraak dus verzeild in het werkleven. Ik heb een loonvoorstel gekregen van 2.250EUR bruto met nog een hoop extralegale voordelen (firmawagen, tankkaart, GSM-abbonnement, laptop, etc) wat mij wel marktconform lijkt.
Naast die vaste job zou ik in mijn vrije tijd nog graag wat bijverdiensten doen. Als ik "bij wijze van spreken" iedere maand zelf wat factuurtjes kan uitschrijven, dan is het goed voor mij.
Nu heb ik verhalen gehoord over verschillende belastingen op verschillende loonschalen etc. Dat maakt mij een beetje onzeker, stel dat ik iedere maand 300EUR zou bijverdienen als zelfstandige, dat ik niet in totaal harder belast zou worden waardoor ik even veel zou verdienen.
Daarnaast moet ik uiteraard kosten van een boekhouder gaan bijtellen, en ik weet niet wat dat zou kosten om enkele facturen per maand bij te houden en een jaarrekening te maken.
Kan iemand hier voor mij wat duidelijk in scheppen? Hoe zit het net met die loonschalen? Kan je zomaar zelfstandige als bijberoep doen, en kan dit financieel interessant zijn of net niet? Zijn er andere opties om legaal wat extra te verdienen? Wat kost een boekhouder zo ongeveer?
Hopelijk kan iemand me hier een beetje wegwijs in maken, desnoods met wat linkjes naar de juiste locatie.
Alvast bedankt