Ik heb een vraag betreft het oprijden van een rotonde met meerdere rijstroken.
Mag ik een rotonde met 2 rijstroken oprijden indien er enkel iemand komt aangereden op de binnenstrook? De buitenstrook waarop ik wil invoegen is immers vrij? Of wordt dit theoretisch fout aanzien, bv ook op een rijexamen?
Ik weet wel dat ik strikt genomen voorrang moet verlenen aan iedereen op een rotonde, ongeacht de strook. Dus bij een ongeluk ben ik zeker in fout. (bv omdat plots 'onvoorzien' iemand van de binnenstrook een manoeuvre maakt naar de buitenstrook, eventueel om de rotonde te verlaten) Maar in normale omstandigheden ben ik niet 'fout' door die rotonde op dat moment op te rijden?
De oorzaak van mijn twijfelen is omdat op een autosnelweg een gelijkaardig principe geldt: bij invoegen is voorrang te verlenen aan alle rijstroken. Maar in de praktijk wacht niemand tot alle rijstroken vrij zijn. Je zorgt ervoor dat je op de rechterstrook niemand hindert. In theorie, want als iemand echter 'plots' van de linker- of middenrijstrook een manoeuvre zou doen naar de rechterstrook, al dan niet om de snelweg te verlaten, en er gebeurt een aanrijding, dan ben ik alsnog in fout. (of weegt mijn 'fout' meer door)
Bv op een rijexamen zou het niet als fout worden aanzien in te voegen op de rechterstrook van een autosnelweg desondanks dat er voertuigen rijden op de midden- of linkerstroken. Dus dat 'principe' trek ik door naar rotondes, maar heb geen idee of dat steek houdt. Er is in het algemeen ook veel verwarring heb ik gemerkt, en veel 'meningen', waardoor ik helemaal niet zeke ben van mijn stuk!
Bij voorbaat dank!