#9 om verwarring te vermijden (zeker hier op het juridsch form) gebruik je dan niet de term "biologische vader", maar "wettelijke vader". Het is voor personen die hier om advies komen vragen helemaal niet duidelijk meer en denkt men dat een biologische vader ook rechten heeft.
U vraagt, wij draaien.
Mijn zoon is toen hij 6 jaren was geadopteerd en zijn toen-wettelijke vader is uit zijn ouderlijke macht ontzet.
De reden waarom hij geadopteerd is: bij mijn overlijden zou hij zeker niet naar zijn toen-wettelijke vader mogen terugkeren. Zijn toen-wettelijke vader heeft sinds zijn 1ste verjaardag ook nooit naar hem omgekeken of allimentatie betaald.Gelukkig maar. Maar er waren nog zwaardere redenen.
Maar nu zijn we meer dan 20 jaren later en...
- mijn huwelijk is 10 jaren later spijtig genoeg ontbonden. Zijn nieuwe wettelijke vader keek nog nauwelijks naar hem om. Die heeft nu een nieuw gezin (nieuwe vriendin met kinderen)
- wat als de nu-wettelijke vader ook zelf kinderen had gekregen met mij of bij zijn nieuwe vriendin? Hoe zou hij daar nu mee omgaan? Wat qua erfenis?
- de ex-wettelijke vader had daarna nog 3 kinderen. Mijn zoon is nu peter van het kindje van zijn ex-wettelijke half-zus (niet meer wettelijk).
- de ex-wettelijke vader is wel overleden toen mijn zoon 14 was
...
Het heeft allemaal een verkeerde twist gehad.
Daar sta je dan als wettelijke vader...
Als ik het mocht overdoen : ik zou een voogd, iemand uit mijn familie, aanduiden als ik zou komen te overlijden.