Ik word opgelicht, en ik kan er niets aan doen.

PolSmets
Topic Starter

Ik word opgelicht, en ik kan er niets aan doen.

#1 , 15 dec 2009 05:13

Beste,

Ik zal kort de situatie scheppen, een paar jaar geleden heeft een vriend een gsm gevonden, gaf hij deze aan mij, deze was volledig gewist, simkaart was aanwezig en pincode was niet nodig, vertoonde uiterlijke schade, en innerlijk werkte hij ook niet meer.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door PolSmets op 20 dec 2009 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2009 19:01

nogal wat door elkaar
gevonden voorwerpen dienen afgegeven te worden bij de politie - niet dien is op zich als trafbaar
Indien u die houdt kan dat vb als heling gekwalificeerd worden.
Tja als men alleen crimineel is als men al een strafblad heeft ...

gelet op de gsm zit u mee in een dossier als verdachte... wie zijn fout?

U onderhandeld niet over een minnelijke schikking met de politie het is het openbaar ministerie die u dat voorstel doet te nemen of te laten bij laten wordt u gedagvaard. ( en dat blijkt ook) .
De rechtbank zal daarover(over de hoogte van de schadevergoeding) dan beslissen - Natuurlijk staat het u vrij met het slachtoffer een overeenkomst te sluiten zodat de rechtbank te horen krijgt dat de schade al betaald is.
Hiermee kan de rechter dan rekening houden in het bepalen van zijn strafmaat.
Wat er in het gevecht gebeurd is heeft niets te maken met uw daden.
Tja een prokureur generaal zal na eenvoudige brief er iets veel ernstiger van maken ---- dat is redelijk onwaarschijnlijk - trouwens parket generaal dat is Hof van beroep.
Politie aanwezig in het gebouw ---- wat voor activiteit was dat dan??
Zorgen dat je een zeer goede advocaat neemt
want heling - slagen met verwondingen - diefstal -bendevorming -- is goed voor een veroordeling van ten minste 6 maanden als het niet meer is.
PS voor iemand die er niets mee te maken heeft ben je goed op de hoogte?
PS PS heeft men in de loop van de procedure ook een foto van u genomen bij de politie?

PolSmets
Topic Starter

#3 , 16 dec 2009 16:40

Ik wordt enkel gedaagd voor het achterhouden al dan niet bedriegelijk van bewijsmateriaal.

Een goede advocaat zal er niet inzitten, ik ben student en heb geen geld op hopen, de minnelijke schikking heeft mijn bankrekening al voor de helft geplunderd...
Laatst gewijzigd door PolSmets op 20 dec 2009 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus

#4 , 16 dec 2009 19:03

dat is wat duidelijker - kwartierinspecteur heeft een voorstel tot minnelijke schikking gedaan en idd het parket kan hier gaan van € X tot €Y.
Bij een dagvaarding voor de correctionele rechtbank zit uw zaak vermoedelijk nu mee in het ganse dossier.
Wel de straffen die een rechter kan uitspreken zijn van vrijspraak tot ?
neem nu aan 6 maanden en een geldboete van € 100 al of niet volledig of gedeeltelijk voorwaardelijk.
EN dit soort zaken komt in tegenstelling tot een minnelijke regeling WEL op uw strafblad.
Maak gebruik van een juridisch infopunt om de zaak eens te bespreken met een advocaat. - doe navraag bij het justitiehuis
U kan beter goed voorbereid ter zitting gaan want (persoonlijk) zou ik toch goed opletten. Maak er dus werk van voor de zitting en luister naar de raad van uw advocaat

PolSmets
Topic Starter

#5 , 16 dec 2009 19:45

Idd, maar dat is het net mijn minnelijke schikking ging niet van Xeuro tot Yeuro maar het was een minimum bedrag zonder enig maximum (minimum 150E werdt er mij op papier medegedeeld), ik zou natuurlijk direct de minnelijke schikking betaald hebben. Maar zo'n bedriegelijk bedrag kan je toch niet accepteren? Is dit wel een legale minnelijke schikking vraag ik mij af?

Franciscus

#6 , 17 dec 2009 19:35

dat kan volgens mij ook --- de kwartieragent kwam naar u met de vraag OF u een minnelijke schikking wil aanvaarden en minnelijke schikkingen voor zoiets beginnen vb bij €150 -
Zoals vb bij enkele verkeersdelicten kan de minnelijke schikking oplopen tot €2000.
Wat is dan het verschil wel de een MS is een soort van dading - is er een akkoord dan vervalt de strafvordering- geen akkoord gaat het naar de rechtbank en dan beslist de rechter
Deze start in uw geval vb bij €26 tot € 25.000 en gevangenisstraf van 6 maanden tot 5 jaar.
Ik kan de gok wagen en hopen op vrijspraak - of een lichtere straf - reken ook nog de kosten van uw advocaat erbij min al zo'n € 500 - enkele dagen verlet omdat de zaak wordt uitgesteld --- de gerechtskosten - fonds slachtoffers -(is dat al niet €137). betekening vonnis - en neem dan aan dat de rechter u veroordeeld tot
- verbeurdverklaring gsm - 1 maand voorwaardelijk en een boete van € 50( hier nog wel X de opdeciemen nu 5.5)

Binnen een jaar heb je nog iets aan de hand --- en u hebt al een voorwaardelijke straf voor (tja de rechter heeft dat gekwalificeerd als heling in bende). Nu hebt u iemand geslagen --- de 6 mnd die u nu krigt zijn dan effectief + de maand voorwaardelijk wordt effectief = 7 maanden dus u mag gaan zitten....
Dit maar als mogelijk en uiteraard wat dacht u vergezocht scenario.

PolSmets
Topic Starter

#7 , 18 dec 2009 23:46

Ik zal toch eens zien of ik geen advocaat kan regelen dan maar. Maar ik wordt niet beticht als bendelid, of iemand die geslagen heeft. Dat staat volledig los van mijn zaak.

De daders van de vechtpartij zijn nooit gepakt geweest. Ik ben hun eindbestemming. Iemand die voor heel het zooitje zal mogen opdraaien wegens de daden van een ander.

Een voorwaardelijke vrijspraak wat houdt dat precies in en komt dat op u strafblad? Een gevangenisstraf zie ik er niet inzitten, ik heb een blanco strafregister en ben nog nooit in aanraking gekomen met de politie.

Franciscus

#8 , 19 dec 2009 10:51

Diefstal gsm: kwestie van eventjes terug met de voeten op de grodn te komen. U gebruikt een gestolen GSM - waarvanb u weet dat hij verdacht is en waarin een SIMkaart zit - dat is diefstal en gebruik ervan

zomaar een berichtje in de krant
Een 23-jarige werd door de Hasseltse correctionele rechtbank veroordeeld omdat ze met een gestolen gsm een groot aantal sms'jes verzond.

De twintiger had een uit een dancing gestolen gsm in bezit gekregen.
en maakte hiervan misbruik: de twintiger stuurde sms'jes

Ze kreeg drie jaar cel met uitstel, en moest een boete van 825 euro betalen.

Heling : want dat kan de rechter ook uitspreken
ART. 505
[ Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [ euro ] tot honderdduizend [ euro ] of met een van die straffen alleen worden gestraft :
1° zij die weggenomen, verduisterde of door misdaad of wanbedrijf verkregen zaken of een gedeelte ervan helen;

30/12/1975 Wet betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting
Art. 6
Onverminderd het bepaalde in boek II, titel IX, van het Strafwetboek wordt overtreding van artikel 1 van deze wet gestraft met de straffen bepaald bij artikel 508 van het Strafwetboek.
Hoofdstuk VII en artikel 85 van het eerste boek van het Strafwetboek zijn toepasselijk op de misdrijven bedoeld in het vorige lid.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.
In de dagvaarding zal wel staan waarvoor u beticht wordt.

PolSmets
Topic Starter

#9 , 19 dec 2009 17:09

Ik heb er even de dagvaardig bijgehaald, ik wordt niet beticht van diefstal de aanklacht luidt: Een GSM van het merk Samsung, type E420, met serienummer XXXXXXXXX, zijnde een roerende zaak die aan een ander toebehoren, en die heeft gevonden of die bij toeval in zijn bezit is gekomen, bedrieglijk te hebben verborgen of aan derden afgegeven.

Wat houdt de strafmaat daarvan in?

Franciscus

#10 , 19 dec 2009 19:02

wel dat is heling art 505

Franciscus

#11 , 19 dec 2009 19:12

Sorry was wat te vlug - en het is hier wat te koud.
het kan nog altijd heling zijn - hangt van dossiergegevens af od de rechter het toeval gaat geloven.
maar met de tekst die er staat zal het eerder zijn:

ART. 508
Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank worden gestraft:
Zij die een roerende zaak die aan een ander toebehoort en die zij hebben gevonden of die bij toeval in hun bezit is gekomen, bedrieglijk verbergen of aan derden afgeven;

Deze sommen zijn te vermenigvuildigen met 5.5 opdeciemen en zo wie zo al een bedrag voor de slachtoffer kas van € 137

O ja de franken te lezen als €
Daarbuiten staat ook nog de vergoeding aan het slachtoffer - voor toestel en misbruik telecomverbinding

PolSmets
Topic Starter

#12 , 19 dec 2009 22:12

Alles is al vergoed, en er is geen misbruikt gemaakt van de telecomverbinding :)

Franciscus

#13 , 21 dec 2009 18:39

Zoveel te beter - dan is het alleen nog maar de kans op gevangenisstraf en boete.
Spijtig dat u de MS niet hebt aanvaardt wank ik vermoed dat het nu wel iets hoger zal liggen.
Laat iets weten dat is voor ons ook leerzaam

PolSmets
Topic Starter

#14 , 22 dec 2009 00:15

De reden dat ik de minnelijke schikking niet wou betalen is omdat het een bedrag zonder maximum is, als het Belgisch parket op zoeen afzet manier tewerk gaat stel ik mij sterk vragen in hun manier van werken. Ik zal tevens de legaliteit hiervan eens verifiëren met een advocaat, en als blijkt dat dit niet legaal is zal ik daar toch notie van nemen en eventueel verder bekijken.

Je kan dat koppig en dom noemen om een MS niet te aanvaarden, maar ik ben opgegroeid in een gezin die al vaak met justitie en heel het sausje errond in aanraking is gekomen. (niet met strafrecht, dit is de eerste maal en hopelijk de laatste maal). En het is allemaal een beetje verziekt en corrupt... kzal er niet dieper op ingaan, maar dossiers die verdwijnen en dan plots weer opduiken na 5 jaar, met een smoesje, die nog erger lijkt dan het excuus van een 3 jarig kind die iets mispeutert heeft.

De kosten zullen inderdaad veel hoger liggen dan de MS, gelukkige hebben mijn ouders, die wel genoeg kapitaalkrachtig zijn toegestemd voor alles op te draaien.

Kzal jullie zeker op de hoogte houden. En brand maar een kaars dat mijn strafblad blanco blijft ;)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”