1. In 2009 een bedrijfspand gekocht, verbouwingen gedaan en de BTW op die verbouwingen uiteraard ingebracht.
2. in 2018 het bedrijfspand verkocht en onze vaste accountant is op hetzelfde moment weggegaan bij het accountantsbureau, gevolg : geen rechtzetting ingediend van de onterecht afgetrokken BTW.
3. in 2019 volledig bedrijf verkocht, waarbij in de verkoopsovereenkomst staat dat wij verantwoordelijk zijn voor alle geschillen aan derde partijen 2 jaar na de verkoopstermijn of in het geval van geschillen voor BTW en sociale zekerheid hun verjaringsdatum.
4. in 2020 BTW controle waarbij de kopers een correctie en een boete opgelegd krijgen omdat ze een deel van de BTW uit punt 2 ( namelijk het 09/20 ste deel niet aangegeven en niet teruggestort hebben )
5. In 2022 valt de claim voor deze BTW zaak in mijn bus als verkoper maar is dit BTW geschil voor mij als verkoper ouder dan 4 jaar en dus voorbij de verjaringstermijn van 3 jaar.
In de verkoopsovereenkomst staat dat zogauw er een claim komt van een derde zoals de BTW, de koper de verkopers moet informeren zodat de verkoper zich zou kunnen verdedigen, maar hier is niets gedaan, de koper heeft op eigen houtje de BTW en de boete betaald zonder mij als verkoper te informeren, nu 4 jaar na datum willen ze plots dit geld terug komen eisen, inclusief hun betaalde boete.
Voor mij is deze claim dus verjaart want 4 jaar oud. Ik denk ook dat er in deze geen sprake is van fraude of slechte wil ( correct me if I am wrong )
Graag uw advies
guyr26